Idag vet vi att 70 000 IT-profiler förväntas saknas i Sverige om bara några år – vilket innebär att det finns fler jobb än individer på dagens IT-arbetsmarknad. Vi har tidigare skrivit om search som en strategi för att hitta och attrahera kandidater när vi inte längre kan förlita oss på annonser. Metoden brister däremot väldigt snabbt om du inte vet hur du ska nå ut till kandidaterna på rätt sätt, och med dagens kompetensbrist finns det inte mycket utrymme att misslyckas i första kontakten – som ofta sker över ett InMail.

När jag började på Wise IT för ett år sedan och började kontakta framförallt utvecklare visste jag inte särskilt mycket om hur jag skulle utforma mina InMail. Det började ofta med en ganska platt inledning och sedan en rollbeskrivning som inte lät särskilt inspirerande. Ofta misslyckades jag med att ens få ett svar, och om jag fick svar fanns ofta en irriterad underton där det stod att jag misstolkat deras profil eller att mitt erbjudande inte lät intressant. Jag fick alltså kämpa för att övertyga kandidaterna om att mina erbjudanden var rätt för dem.

Det var ett år sedan och under den tid som gått har jag såklart fått samtala med en hel del utvecklare, och fått en hel del föreläsningar i vad som leder till ett ja eller nej i första kontakten.

"Från”/>

Upplever du att du får för få svar? Ta del av mina lärdomar och tips kring hur du undviker de vanligaste fallgroparna:

  1. Ditt InMail är alldeles för opersonligt och irrelevant för kandidaten

En attraktiv kandidat får inkorgen fylld av InMails varje dag – de flesta av dom är också skriva på ett opersonligt sätt som liknar ett massutskick. Om du förlitar dig på opersonliga massutskick – så kan du förvänta dig att både få för få svar samt få svar från kandidater att rollen i fråga inte är helt rätt för hen. Se till att läsa kandidatens profil och identifiera unika erfarenheter som är relevant för den rollen du presenterar.

  1. Du använder ett språkbruk som inte går hem hos målgruppen.

Många rekryterare försöker charma kandidater med en skojig jargong som inte går hem hos målgruppen. Om du använder vanligt (tyvärr) förekommande buzzwords som ”ninja” eller ”wizard” kommer ditt inMail snabbt hamna i skräpkorgen. Var öppen med vilken roll du presenterar istället för att gömma verkligheten bakom tomma buzzwords som egentligen inte avslöjar särskilt mycket om rollen i sig.

  1. Du visar inte respekt för kandidatens tid.

De flesta kandidater har inte särskilt mycket tid till att läsa inMails, så se till att hålla det kort och konkret. Håll dig till det som är relevant för kandidaten.

  1. Du återkopplar inte.

Var inte rädd för att återkoppla på ditt inmail om du inte fått ett svar. Som sagt får de flesta kandidater flera inMails per dag vilket lätt leder till att just ditt inMail trillar ner en bit i inkorgen. Men var inte för på då det samtidigt finns en stor sannolikhet att kandidaten faktiskt inte är intresserad.

Prenumerera på bloggen

Profilbild Anton Hänni

Researcher

Anton har ett starkt intresse för både IT och HR. Idag får Anton kombinera dessa intressen i sin roll som researcher här på Wise IT, där han specialiserar sig på roller inom systemutveckling. Det bästa han vet med sitt jobb är att få möjligheten att matcha rätt person till rätt plats!