I USA beräknas 50% av arbetsmarknaden bestå av människor födda inom kategorin millenials år 2020 – det är bara 2 år bort! Det har snackats så mycket om generation Y och hur viktigt det är för företag att anpassa sig för de kommande generationerna. Problemet är att generation Y redan är här. Nu behöver vi istället vända blicken framåt och fokusera på generation Z som redan nu börjar ta sig in på arbetsmarknaden.

Olika generation ställer olika krav – så är det bara. Men ju mer jag läser om generationsskiftet och speciellt generation Y och Z, så inser jag att vi, istället för att fokusera på olikheterna, behöver fokusera vilka likheter som finns mellan generationerna.

Upplysta och möjligheten att kunna få göra skillnad driver både generation Y och Z

Tekniken under generation Y och Zs uppväxt har gjort att dem är oerhört upplysta. De har en ökad oro för hela världen – inte bara deras egna land och frågorna som rör de som står dem nära. De vill gärna vara med och rätta felen i världen, de har en stor tilltro till sig själva och andra människor runt omkring dem. Båda de unga och äldre generationerna har en önskan om att göra skillnad – men de unga är mer otåliga med att komma igång. Klass, kön och härkomst är inte alls viktigt längre.

Entreprenörskap är en del av båda generationerna

En undersökning gjord av Millennial Branding/Internship.com säger att 72% av generation Z vill starta eget företag. Kauffman Foundation gjorde en undersökning som visar att 54% av generation Y vill eller har redan startat eget företag.

Frågan är ju däremot vad det är som gör att både generation Y och Z vill starta eget företag? Personligen tror jag att det handlar om att få jobba med något som man själv brinner för samt att få påverka. Är du egen så har du ingen som säger åt dig vad och hur du ska göra saker – vilket  kanske är det unga tror att chefer och ledare gör.

Inom Wise Group så har man under de senaste 5 åren skapat 5 nya affärsområden och varumärken. Titta bara på vårt systerbolag Wise Professionals som har startat specialistområdena Eqonomy, the Pace och Kimm. Är inte detta ett galet bra exempel på vad som kan hända när man anställer entreprenörer? Drivna, passionerade människor som kan sin affär och som vill göra skillnad. Istället för att tappa talanger som är intresserade av att starta eget så har Wise gjort det möjligt för medarbetarna att inom bolagsgränserna få skapa och påverka under egna varumärken. Det gör mig stolt att vara en del av Wise koncernen.

"Från”/>

Värderingar och mål i fokus hos företaget gen Y och Z vill arbeta på

Både gen Y och Z vill se företag och varumärken bakom kulisserna. Det ska vara ärligt och transparent. Gen Y och Gen Z söker äkthet i bolagen de vill arbeta med/hos. Era värderingar och mål är viktigt för båda generationerna. En vegetarian kommer inte jobba för ett slakteri. En ung person som tror och vill ha ett jämlikt samhälle kommer säga ifrån om hen blir behandlad på ett sätt som inte hen anser accepterat.

Hur ser er hemsida ut? Är det lätt att hitta, uppfatta och förstå vad ni som företag vill uppnå och hur ni ska göra det? Står era värderingar med? Om inte – lägg då upp dom!

One last thing…

Det finns inte ett rätt svar till hur ni som företag ska gå tillväga för att hantera ett generationsskifte. Alla vill inte ha ett Googlekontor med pingisbord och karaoke – det handlar oftast inte om att skapa en sådan miljö heller (lästips: Alla vill jobba på Google, eller?). Ett tips är att involvera de yngre generationerna i dessa frågor. Det är då ni kommer få bra svar. Sitt inte på ledningsgruppsnivå och diskutera detta själva utan fråga de yngre generationerna vad som är viktigt för dem och vad dem behöver för att lyckas. Det ger också dem möjligheten att få påverka – vilket de här generationerna uppskattar.

Prenumerera på bloggen

Profilbild Ida Åkvist

Jag arbetar som marknadskoordinator här på Wise IT. På ett kreativt och innovativt sätt skapar jag, tillsammans med mina kollegor, awareness kring hur vi tillsammans kan bygga framtidens IT organisationer. På fritiden älskar jag att laga mat till familj och vänner.