Vad är det som gör att en individ tackar ja till en tjänst? Vad var det som gjorde att jag tackade ja till den tjänsten jag har idag? En sak jag har lärt mig är att det är inte bara annonsen och intervjun som påverkar våra val – det är all typ av kontakt med ett bolag som får en kandidat att tacka ja.

För mig började allt med en intressant skriven annons. Jobbet lät både nytänkande och intressant och den fångade min uppmärksamhet direkt! Jag klickade och jag kunde söka rollen direkt i telefonen – inget CV behövdes utan jag fick motivera fritt och bifogade enkelt min LinkedIn profil. Jag blev både nyfiken och fundersam – var det för enkelt för att vara sant? Jag fick ett samtal snart därefter för att boka in en intervju dagen därpå. Kvinnan i telefonen var supertrevlig! Efter informationen jag fick i telefonen så googlade jag den rekryterande chefen – hon verkade vara en reko person. Scannade även Wise IT:s Instagramkonto och andra sociala kanaler för att få mer information om bolaget och mina eventuella kollegor. Efter den digitala kontakten var det nu dags för intervju och den första verkliga handskakningen.

Efter lite småprat inleddes intervjun med en presentation om Wise IT och rollen. Varför är den intressant? Varför är den viktig? Varför jobba på Wise IT? Rekryterarna ställde relevanta frågor och vi diskuterade fram och tillbaks. Det var en dialog – inte ett förhör! Intervjun stärkte den känslan och det intrycket jag redan fått via den digitala kontakten. Jag gick ifrån intervjun med en positiv känsla och mycket energi.

"Från”/>

Något som överraskade mig positivt mig var att jag tidigt i anställningsprocessen blev slängd till ”vargarna” – det vill säga Wise IT:s medarbetare. För mig var det här ett så viktigt steg i anställningsprocessen. Detta gav mig en chans att se vilka personer som redan fanns i bolaget samt för medarbetarna på Wise IT att känna på mig som person – kunde jag passa in i gänget? Kan meddela att känslan jag fick var ”wow – vilka härliga personer! Det här vill jag bli en del av!”

Summan av kardemumman

Alla kontakter med ert bolag, oavsett om det är på nätet, via telefon, i hissen eller på ett möte, skapar en känsla om er som arbetsgivare. På en marknad där det råder brist på kompetens blir det allt viktigare att tänka på det här med bemötande – både digitalt och i person. Ett otrevligt bemötande/dålig upplevelse idag kan skada ert bolag om 2 år – du vet nämligen inte vem ni vill anställa längre fram.

Avslutande tips:

  • Alla kontakter, digitala eller i ”verkliga livet”, kan hjälpa eller stjälpa ert varumärke som arbetsgivare.
  • Tänk alltid på att vara trevlig och ärlig i alla kontakter. Den du var otrevlig mot på telefon, mailen eller på intervjun kanske är densamma som sitter på en middag med er drömkandidat och pratar om er i negativ bemärkelse.
  • Är du en rekryterande chef? Googla dig själv och skapa dig en uppfattning om hur du kan uppfattas av potentiella kandidater.
  • Googla även ditt företag – vad har ni för omdömen? Vad skrivs om er? Spana även in er egna hemsida – ska man rekrytera inom IT är det viktigt att den representerar det ni säljer in då ni säger att ni är moderna och arbetar med ny teknik.
  • Var personlig och nyfiken.

Har du några bra exempel på riktigt bra bemötanden, historier då dina förväntningar överträffats eller något som satt avtryck på dig i jakten på nytt jobb. Tveka i så fall inte att höra av dig!

Prenumerera på bloggen

Nadja Ekblom

Digital sales

Jag fascineras av interaktionen mellan människor och IT och dess påverkan på oss som individer, organisationer och samhälle. Det ledde mig till Wise IT där jag arbetar som digital säljare sedan början på 2017. I bloggen skriver jag bland annat om IT-trender (eller avvikelser från dessa) som jag snappar upp via mitt nätverk, egna och externa event eller intressanta artiklar.