IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
Vi vill minska klivet in till IT-branschen
Det blir allt svårare att hitta och behålla bra medarbetare till IT-supporten. Intensivutbildningen Tech Agent Program minskar klivet in till IT-branschen och förbereder serviceinriktade och motiverade personer för en vardag i servicedesken. Har du behov? Välkommen att ta kontakt!
Det blir allt svårare att hitta personer till IT-supporten. Inom loppet av några år kommer det att saknas så mycket som 6700 personer på Sveriges servicedeskar runt om i landet. Visst är det en skrämmande siffra? Hela IT-branschen skriker efter kompetens och med den efterfrågan som finns har arbetsmarknaden förändrats. Det är kandidaterna som styr och ställer villkoren idag. Vi träffar ständigt servicedeskchefer som vittnar om löner som trissats upp, en högre personalomsättning och svårigheter att göra sin servicedesk så pass attraktiv att människor söker sig till den och vill stanna kvar.
Vi är övertygade om att vi tillsammans med våra kunder kan göra en viktig insats för att göra något åt kompetensbristen! Vill du vara med?
”Med en tekniker som gått Tech Agent programmet hos Wise IT så vet man att man få en medarbetare som är klippt och skuren att leverera från första dagen. Genom programmet erbjuder Wise IT tekniker som är väl anpassade att leverera modern och förstklassig support. Att ta in en tekniker från Wise IT som gått Tech Agent programmet sparar tid då de redan har hög förståelse för många av de system och verktyg som vi och våra kunder använder.”
Jens Lindevår Visolit
Våra blivande Tech Agents går igenom en tuff urvalsprocess och blir uttagna till programmet.
Våra Tech Agents blir anställda som konsulter hos oss efter sin examen.
Våra Tech Agents är redo att gå ut som konsulter på uppdrag hos dig som kund.
Det är ingen nyhet att det finns en stor kompetensbrist inom support och servicedesk idag. Därför tycker vi att det är helt galet att klivet in till IT-branschen är så stort som det är. Det finns många människor som har rätt förutsättningar och driv för att kliva in i rollen som supporttekniker. Men de hindras allt för ofta av brist på erfarenhet och utbildning. Vi vill inte gå miste om potential! Därför är Tech Agent Program vårt första steg mot en lösning på problemet. Vår största utbildningssatsning någonsin.
Meya Torun jobbar som avdelningschef för IT-supporten på Axfood IT, 2019 tog hon in en Tech Agent. Här delar hon […]
Då vi på Wise IT vill underlätta för fler människor att öppna upp sina ögon för en karriär inom IT har vi valt att stå för hela utbildningskostnaden. För att finansiera detta kommer konsulterna vara låsta i sin anställning hos oss under en viss period. Vi förhandlar om specifika villkor som pris och övergångstid med dig som är intresserad i person.
Vill du få inbjudningar till spännande frukostseminarium, events och träffa andra chefer inom help- och servicedesk? Anmäl dig till vårt nätverk!
Tech Agent Program är en fullspäckad utbildning på fyra veckor för blivande supporttekniker med potential. Vi fokuserar främst på personer som har rätt personlighet men behöver komplettera med teknisk kompetens. Det kan till exempel vara en person som jobbat inom service i flera år och som nu vill byta bransch.
Den här intensivutbildningen driver vi i samarbete med BiTa. Programmet är uppdelat i två delar.
Första delen av programmet fokuserar på servicedesken och dess uppbyggnad.
1. SERVICEDESK METODER, ROLLER OCH PROCESSER
Branschens historia och framtid, terminologi, eskalering, mätetal, KCS, ITIL och Agile.
2. KUNDKOMMUNIKATION
Kundservice, samtalsteknik, frågeteknik, förberedelseteknik och kommunikation i skrift och tal.
3. STÖDJANDE VERKTYG
Fjärrstyrning, ärendehantering i ServiceNow, telefonisystem och chat.
4. PROBLEMLÖSNING
Tankemodeller för problemlösning, frågeteknik, problem management och Root Case Analysis.
5. KONSULTMÄSSIGHET
Affärsmässighet, uppförande, ABC (Attityder, beteenden och kultur), etik, intervjuteknik, effektivitet, stresshantering, professionalism och integritet.
Den tekniska delen i programmet baseras på IT-branschens väletablerade certifieringar för grundläggande IT-kunskaper, CompTIA A + Core 1 och Core 2.
6. GRUNDLÄGGANDE IT-KUNSKAP
Core 1: Mobil (IOS, Android), nätverk (switch, router, firewalls), hårdvara, virtualisering och cloud, hårdvara- och nätverksfelsökning.
Core 2: Operativsystem, säkerhet, felsökning av mjukvara, operational procedures.
7. MJUKVARA
Patchning, distribution av mjukvara, kontohantering och Active Directory.
8. APPLIKATIONER
Office 365, SharePoint, browsers (Internet Explorer, Chrome), Acrobat Reader, fjärrstyrning.
9. TEKNISK FELSÖKNING
Laboration med utbildning i teknisk felsökning.
Anne Eklöf
Massoud Anari
Stockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.