När Emelie Granbom klev in i rollen som Support & Tech Operations Manager på Visual Art var det med uppdraget att skapa en servicedesk som var något mer än bara IT-support – servicen skulle vara av toppklass! Servicedesken ansågs vara underbemannad och hon fick till sig att de behövde anställa nya medarbetare. Väl på plats insåg hon dock snabbt att det framför allt handlade om att få in fler personer med hög kompetens inom service, inte endast IT.

Visual Art hade IT-konsulter från väldigt många olika konsultbolag och Emelie hade kontakt med flera olika leverantörer. Hon märkte dock att många av konsulterna hon träffade från de andra bolagen saknade den höga graden av service som hon visste att de skulle ha behov av. När Visual Art kom i kontakt med Wise IT och fick höra om Tech Agent Program var det något som sa klick, det kändes intressant.

– Jag gillade tanken på att Wise IT handplockade personer som redan hade stor erfarenhet av service och sedan utbildade dem inom IT. När jag fick träffa konsulterna kände jag direkt att det vad en riktig fullträff, alla jag träffade var så himla bra!

En klockren match

Utöver IT-support i Sverige tar Visual Art även emot ärenden från bland annat Norge, Danmark och Finland. I framför allt Finland hade antalet ärenden ökat kraftigt och behovet av att hitta en kollega till IT-supporten som pratade finska började bli tydligt. Emelie kände att hon ville ha en finsktalande IT-supporttekniker på plats tillsammans med övriga teamet på Stockholmskontoret. Andra konsultbolag hade försökt hitta rätt person, men utan att lyckas.

– När Wise IT tog sig an uppdraget flaggade deras konsultchef redan från början om att det skulle bli en utmaning att hitta rätt person och att de inte ville skicka fram kandidater förrän de hittat någon de verkligen trodde skulle passa in hos oss. Jag uppskattar den raka och tydliga kommunikationen. När vi sedan fick träffa Ville kändes det verkligen bra direkt. Det var en klockren match!

Vill träffa rätt kandidater, inte flest kandidater

I Emelies roll är tiden knapp och hon uppskattar att få hjälp att hålla i processerna för att hitta de rätta konsulterna effektivt.

– Jag upplever att Wise IT noga säkerställer kompetensen och även säljer in oss på ett bra sätt till konsulterna. Det är något jag verkligen uppskattar då det gör att intervjuerna vi har känns relevanta och träffsäkerheten blir stor. Jag vill träffa två konsulter som känns helt rätt, inte 15 alternativa konsulter, det har jag inte tid med.

Idag arbetar fem konsulter från Wise IT i servicedesken på Visual Art, och när Emelie har behov av nya medarbetare vänder hon sig till oss. Avslutningsvis berättar Emelie att hon redan rekommenderat Wise IT till en av sina kompisar som jobbar inom IT-branschen.

– Jag berättade att Wise IT är superlätta att arbeta med och att man får kandidater som är värda att intervjua! 

Prenumerera på bloggen