Utbränd. Ett ord som bara för några år sedan var skamfullt, negativt och något enbart ”klena” människor blev utsatta för. Utbränd blev bara de som inte orkar eller som inte älskade sitt jobb. Idag är det mer eller mindre en folksjukdom och något som många företag kan arbeta för att förebygga – men hur bra är vi egentligen på att se signalerna? Har du en chef som kommer hjälpa dig när du går in i väggen?

Att vara utbränd och sjukskriven på grund av det är något som många skäms över – vilket man inte bör göra. Många företag arbetar proaktivt för att förebygga stress och för att få sina medarbetare att arbeta mer hållbart. Men alla företag är inte duktiga på detta och ser inte när sina medarbetare mår dåligt. Om det skulle hända att en medarbetare går hem på grund av utbrändhet – vems fel är det egentligen?

Peka inte finger

Jag tycker verkligen inte du ska peka finger i sådana situationer för det behöver kanske inte vara någons fel. Men efter att jag såg ett videoinlägg av Mia Andersson (se videon här) så tog jag en till funderare. Ledarskapet och företagskulturer är bevisligen avgörande för att en person ska må bra – men vad är egentligen en bra chef och vad är en bra ledare? Behövs ens chefer idag eller skapar ledarskap och chefskap bara stress?

"Från

Undvik slit- och släng!

När jag tittade på Mias klipp så får jag känslan av att hon har mycket driv i sig och tar tag i saker och ting. Hon har kommit till insikt i vad som hänt när hon gått in i väggen och hur hon framåt ska undvika att liknande situationer uppstår.

Om det är några företag jag som rekryterare vill undvika att jobba med så är det företag som har mycket slit och släng-känsla. Jag vill arbeta med företag som fokuserar på hållbarhet och ser medarbetare som människor och inte resurser.  Vi som jobbar med rekrytering borde lägga stor vikt vid att de kandidater som går genom oss ska hamna på en plats där hen kan arbeta hållbart. Därför är det extremt viktigt att ta reda på hur företag arbetar med hållbarhet, självledarskap och ledarskap.

Det här ska du som chef INTE göra

Men vad ska man som chef eller ledare då göra när man märker att en av sina anställda håller på att gå in i väggen? Personligen tycker jag inte att du som chef ska säga ”Du kanske ska se dig om efter något annat?”, ”Är detta verkligen rätt för dig?”, eller ”Vill du inte så ska du inte”. Även om det kanske ligger lite sanning i det, det vill säga att om du inte trivs bör du leta dig vidare, så är det nog inte en bra idé att använda det som argument för att slippa ta tag i det verkliga problemet. Jag håller med Mia i att detta är ett ganska oseriöst ledarskap.

Hur tänker du kring dessa frågor? Jag är nyfiken på att höra hur ni arbetar för att förebygga utbrändhet och stress på era arbetsplatser. Hör av dig till mig om du vill diskutera detta.

Prenumerera på bloggen