Isabel arbetade i kassan inom detaljhandeln – ett jobb hon verkligen trivdes med. Men att arbeta sena kvällar och långa helger började ta ut sin rätt. Hon hade alltid varit intresserad av IT och lockades av tanken på ett kontorsjobb med mer rimliga arbetstider. Men hur skulle hon ta steget in i IT-branschen? Då hörde hon talas om Tech Agent-programmet.

Berätta om vad du gjorde innan du började Tech Agent Program?

– Jag arbetade i kassan inom detaljhandeln, det var verkligen superkul, men arbetstiderna skavde. En dag pratade jag med en vän om mina tankar och frågade rakt ut, ”hur hamnade du på ditt jobb?”. Han arbetade nämligen som teknisk support på Handelsbanken. Då skickade han en länk om Tech Agent-programmet på Wise IT, eftersom han själv hade gått programmet. Det var sista anmälningsdagen och jag var fortfarande osäker på om jag skulle söka, så jag frågade min partner vad han tyckte. Han svarade: ”Sök, det värsta som kan hända är att de tackar nej!”. Dagen efter ringde de, och det var så jag kom in på programmet.

Hur upplevde du utbildningen?

– Den var jättebra, jag blev verkligen glatt överraskad. Kompisen som hade gått programmet tidigare hade sagt att det var en fantastisk utbildning. I bakhuvudet tänkte jag på att vi kommer från olika bakgrunder och att vi tycker om olika grejer, kanske att hans upplevelse skulle skilja från min. Men från första dagen på programmet tyckte jag att det var häftigt och coolt. Alla var engagerade i att vi skulle bli så utbildade som vi kunde bli på en månad.

Vad var det roligaste/mest givande med utbildningen?

– Det roligaste var att vi fick arbeta en hel del praktiskt. Vi fick till exempel en dator som vi skulle ta isär och sätta ihop igen. Det praktiska kombinerades också bra med det teoretiska. Först kunde vi läsa om olika problem som kan uppstå, sedan fick vi datorer med just de problemen. Då fick vi själva upptäcka felen och lösa dem. Jag måste testa mig fram för att lära mig, och det fick vi verkligen göra på utbildningen.

Hur var det att gå ut på uppdrag?

– Det var rätt läskigt, det är det ju alltid i början. Men nästan direkt så kände jag att jag faktiskt kunde arbetsuppgifterna, och rädslan försvann. Mitt uppdrag är speciellt, jag sitter inte med internsupport som många av mina klasskompisar gör. Mina användare är i stället kunder till företaget. Vi arbetar med skärmar och ärendena kan skilja från kunder som har problem med svarta skärmar till att lägga upp innehåll i vårt CMS. Ibland har skärmarna ett fysiskt fel och då får vi kalla in tekniker via våra leverantörer. Det jag tycker mest om med mitt uppdrag är att ingen dag är den andra lik.

Även om mitt uppdrag skiljer sig från mina klasskamraters, kände jag ändå att utbildningen gav mig mycket mer färdigheter än vad jag hade innan. Om jag hade fått jobbet utan utbildningen hade det tagit mycket längre tid att förstå och lösa problemen.

Vad skulle du säga till någon som funderar på att söka till TAP?

– Verkligen, SÖK! Det är nog något av det roligaste som du kommer att göra, om du har ett intresse för IT. Det är jättecoolt att få lära sig mer. Man tror ofta att man kan det mesta men man inser rätt fort att det finns mycket att lära sig. Det är alltid värt att gå en utbildning.

Har du några tips till någon som ska gå utbildningen?

– Försök att ta det lugnt, utbildningen finns till för att du ska kunna lära dig saker. Våga ställ frågor och ta hjälp av alla personer runtomkring.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Lisa Ohlsson

Lisa är idag Tech Talent Acquisition Consultant på Wise IT och har tidigare rekryterat inom sälj och marknad. Hon är van vid internationella miljöer och trivs som allra bäst när det är högt tempo. Som rekryterare brinner Lisa för DEI och strävar alltid efter att ge den bästa möjliga kandidatupplevelsen. Hon har även mångårig erfarenhet inom gymbranschen och har bl.a varit gruppträningsinstruktör och medlemsvärd. Det är även hennes favoritställe att vara på (när hon inte är på Wise såklart!).