Att ta in en konsult är ett bra sätt att få snabb och professionell hjälp när ditt företag exempelvis har en rekryteringstopp, saknar leveranskapacitet eller behöver täcka upp vid ledighet. Men många är fundersamma till konsulter – tänk om samarbetet och resultatet inte blir som du tänkt dig?  

Vad exakt behövs för att både företaget och konsulten ska nå sin fulla potential?

Att ge konsulten rätt förutsättningar för att snabbt kunna sätta sig in i företaget är en av de viktigaste sakerna för ett effektivt samarbete men dock något som många lätt glömmer! Självklart är det till viss del upp till konsulten själv att be om den information som behövs för att denne ska kunna utföra ett bra jobb. Men för att konsulten snabbt ska kunna bidra till verksamheten rekommenderar jag även att ni som företag tänker igenom följande inför start:

  • Säkerställ att ni har ett underlag att lämna över redan första dagen då konsulten kommer in, t e x verksamhetskarta, områdesbeskrivningar och faktiska arbetsuppgifter. Vilka mål och deadlines är det som gäller?
  • Introducera konsulten till relevanta intressenter. Vem ska konsulten faktiskt samarbeta med, såväl internt som externt?
  • Diskutera hur ni önskar att samarbetet ska ske. Vilka förväntningar har du egentligen på konsulten?
  • Glöm inte att beskriva företagskulturen och interna riktlinjer. Vad gäller t e x kring arbetstider, interna möten och dylikt?

Sammanfattningsvis – ju tidigare konsulten introduceras till verksamheten desto snabbare kan den bidra. Och med tydlighet kring mål och förväntningar undviks missförstånd, istället kan ni känna er trygga i samarbetet.

"Från”/>

Prenumerera på bloggen