Kravspecifikation – Systemförvaltare / Teknisk Förvaltare

1. Syfte

Rollen syftar till att säkerställa stabil drift, vidareutveckling och kravhantering för ett eller flera affärskritiska system. Rollen kombinerar teknisk förvaltning, kravanalys, testledning och leverantörssamverkan.

2. Ansvarsområden

Kravhantering och samverkan

  • Samverka med intressenter, utvecklare och leverantörer för att fånga och dokumentera verksamhetskrav
  • Proaktivt identifiera och adressera behov kopplade till systemets hälsa och utveckling
  • Prioritera initiativ i samverkan med verksamheten enligt etablerade processer och policys

Test och release

  • Säkerställa att acceptans- och regressionstester utförs och dokumenteras
  • Ansvara för testfall, testplaner och release-dokumentation
  • Säkerställa att användartester planeras och att resurser från verksamheten finns tillgängliga

Drift och livscykelhantering

  • Utföra regelbundet underhåll och säkerhetsuppdateringar
  • Utveckla och följa upp årlig underhållsplan och budget
  • Optimera licensanvändning och kostnadskontroll

Support och incidenthantering

  • Agera som 2nd line-support och eskalera till 3rd line vid behov
  • Rapportera avvikelser från krav och policy, samt initiera korrigerande åtgärder
  • Avvisa lösningar som inte följer best practice eller IT-policy

Process- och kontraktshantering

  • Äga och förvalta processer och integrationer inom sitt område
  • Ansvara för administration och uppföljning av kontraktsförnyelser
  • Informera kontraktsansvarig vid behov

Forum och samordning

  • Leda underhållsforum
  • Samarbeta med linjechef i dialog med leverantörer
  • Prioritera tekniska krav och förbättringar som påverkar säkerhet, stabilitet och prestanda – även över verksamhetsönskemål vid behov

3. Kompetenskrav

Utbildning

  • Högskoleutbildning inom IT eller motsvarande erfarenhet

Erfarenhet

  • Flerårig erfarenhet av systemförvaltning och teknisk kravhantering
  • Vana att arbeta enligt etablerade IT-processer för test, krav, förändring och release
  • Erfarenhet av livscykelhantering, budgetarbete och licensoptimering
  • Erfarenhet av att leda forum och samverka med både interna och externa parter

4. Personliga egenskaper

  • Strukturerad och ansvarstagande
  • Kommunikativ och samarbetsinriktad
  • Förmåga att prioritera och fatta beslut i komplexa miljöer
  • Affärsorienterad med teknisk förståelse

Omfattning: 100%

Start: ASAP

Språk: Svenska

Vänligen ansök snarast med:

– Ditt uppdaterade CV

– Timpris (inkl. omkostnader)

– Tillgänglighetsdatum

– En kort motivering varför du är lämplig uppdraget.