IT Support & Operations

Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.

Business IT

Rekrytering och konsulter - ledare och verksamhetsnära roller inom t.ex. projektledning, kravanalys, test och affärssystem.

Software & Development

Rekrytering av utvecklare – med specialisering inom backend och frontend, DW/BI-databas, mjukvaruarkitekter och CTO-roller.

Wise IT Inhouse

Din professionella rekyteringspartner inhouse hos er - IT-rekryterare, IT-researchers, konsultation och rekryteringsåtaganden.

Michelle bytte karriär genom Tech Agent Program

”Jag kunde inte vara lyckligare, jag är den som längtar till måndagar! Tech agent var min väg in, jag hade aldrig fått den här tjänsten utan Tech Agent Program”

Michelle tog steget och sökte Tech Agent Program. Idag har hon en karriär inom IT-branschen hon inte ens vågat drömma om. Följ med på hennes resa från att jobba inom serviceyrken till en IT-karriär!

Michelle hade jobbat med det mesta inom service. Allt från restauranger och caféer till butiker och passagerarservice på Arlanda.

– Sen fick jag en idé om att man ska följa sina drömmar, så jag flyttade till Grekland och öppnade en cafeteria. Haha ja, det var kanske inte jättegenomtänkt men jag drev de några år och sen sålde jag det och kom fram till att Sverige är ju ganska bra ändå.

Efter flera år med jobb utomlands gick flyttlasset hem till Sverige igen. Hon tog några ströjobb medan hon funderade på nästa steg.

– Världen och livet fortsätter ju trots att man själv åker utomlands. När jag kom tillbaka så var jag på samma steg som när jag åkte fast alla andra hade gått vidare. Så jag fick börja om och harva i butiker. Jag kollade på YH-utbildningar och andra vuxenutbildningar. Men alla var 1-2 år och jag kände inte att jag kunde lägga så lång tid på något jag faktiskt inte visste om jag ville göra.

Idéen om en IT-karriär började växa fram

– Jag fick syn på annonsen för Tech Agent Program och kände ”nämen IT, det är ju flexibelt, det är framtiden och man kan utvecklas inom precis vad man vill”. Jag tänkte att det här blir en utmaning för jag kan ingenting. Så jag sökte, fick en jättebra intervju och kom in.

Michelle älskar att lära sig nya saker och att lyssna på människor som brinner för olika ämnen. Så att gå utbildningen blev en riktig succé.

– Jag kan inte säga att jag blev jätteteknisk men jag fick höra talas om mycket så när jag väl kom ut som support-agent hade jag ändå hört om saker. Jag hade hört om officepaketet, jag hade sett applikationerna, jag hade sett hur en servicedesk var uppbyggd. Alla arbetsplatser är olika så egentligen är det viktiga att man har sett och hört saker, sen får man ändå lära sig på plats. Och så är det ju med de flesta yrken. IT-support handlar mycket om att jobba med service, inte att skruva isär datorer.

Michelle har testat flera olika roller inom IT

Michelle gick på en intervju och fick en plats ute på ett företag redan under utbildningen. Hon klev in som support-agent. Men efter dialog mellan Michelle, hennes konsultchef och företaget om hennes fortsatta utveckling fick hon testa ett antal olika roller. Med tiden blev det tydligare för både Michelle och företaget var hennes styrkor låg och i vilken typ av roller hon trivs bäst.

– Jag fick jag prova på att bli administratör för beställningar av hårdvara, mjukvara, licenser och abonnemang. Jag fick utvecklas inom det och fick mer och mer ansvar. Under förra sommaren fick jag hjälpa till att vara dispascher som har övergripande koll, och under semestern fick jag axla hela den rollen. Då kände jag att det är ju det här jag ska göra!

Och det höll även Michelles kollegor med om! Det fanns en ansvarig över servicedesk-agenterna men det saknades en arbetsledare, så den rollen fick Michelle axla. Och hon trivs som fisken i vattnet!

– Jag lär mig hela tiden! Det är så sjukt spännande! Jag kunde inte vara lyckligare, jag är den som längtar till måndagar! Tech agent var min väg in, jag hade aldrig fått den här tjänsten utan Tech Agent Program.

Michelle berättar om hur roligt hon tycker det är att se vilka olika vägar personerna som gick Tech Agent Program tillsammans med henne har tagit. De fick alla in en fot i branschen via programmet men sedan är det deras egna drivkrafter som har styrt åt vilket håll inom it-supporten de tagit. Vi frågar henne vad hon skulle vilja säga till personer som funderar på att söka Tech Agent Program 2022.

– Du kan bli vad som helst inom IT! Det gäller bara att få in en fot, så kan man börja en ny väg i livet och den kan leda vart man vill. Men man måste jobba för det själv! Man kan inte bara gå och sätta sig och vänta sig att man ska få avancera. Har du drivet kan du bli precis vad du vill! Och då får du första vägen in med Tech Agent Program. Något som kan vara skönt att veta är att alla bolag som tar in en Tech Agent vet förutsättningarna. De vet att deltagarna från programmet har servicebakgrund men inte IT-bakgrund. Så de har anpassat både introduktion och allting efter det.

Michelle nämner avslutningsvis vilken nytta hon haft av att ha ett konsultbolag att hålla i handen under sin IT-karriär.

– Bra kommunikation med sitt konsultbolag är superviktigt! Jag har haft tur som har haft Wise IT som har stöttat mig. Jag kan bara rekommendera det jättevarmt! Jag hade aldrig varit där jag är idag utan Tech Agent Program.

Ansök till Tech Agent Program HT22!

Kontakt

×

Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!

Kontakt


Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!

Registrera dig här

Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.