IT Support & Operations

Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.

Business IT

Rekrytering och konsulter - ledare och verksamhetsnära roller inom t.ex. projektledning, kravanalys, test och affärssystem.

Software & Development

Rekrytering av utvecklare – med specialisering inom backend och frontend, DW/BI-databas, mjukvaruarkitekter och CTO-roller.

Wise IT Inhouse

Din professionella rekyteringspartner inhouse hos er - IT-rekryterare, IT-researchers, konsultation och rekryteringsåtaganden.

SEO-specialist

Hur är det att jobba som SEO-specialist och vilka kunskaper krävs? Läs vidare så berättar vi på Wise IT, som är vana att rekrytera och hyra in SEO-specialister till företag.

Om yrket

SEO står för search engine optimisation, eller sökmotoroptimering på svenska. Sökmotoroptimering går ut på att få företags webbplatser att synas i rätt personers sökresultat – så att fler potentiella kunder hittar företaget. En SEO-specialist har full koll på hur det här går till. De går igenom webbplatser och data om användarna för att hitta saker att förbättra. Och genomför sedan förändringarna.

Det kan bland annat handla om webbplatsens struktur, innehållet på sidorna, länkar och webbplatsens bakomliggande teknik. En viktig del är också att analysera vilka sökfraser som företagets målgrupp använder. Och att välja vilka sökfraser man vill arbeta för att synas bättre på.

Utöver sökmotoroptimering är det också viktigt att specialisterna kan kommunicera sitt arbete till personer som inte är experter.

Om de jobbar på en byrå får de nämligen möta många kunder som inte kan området så bra. Jobbar de hos ett varumärke finns det andra avdelningar som de måste kunna ha en dialog med.

Specialister rapporterar ofta på resultaten av sitt arbete. Inte minst med data som de hämtar från statistikverktyg.

Arbetsuppgifter för SEO-specialister

Arbetsdagen för en SEO-specialist kan se annorlunda ut än hos en annan. Kanske framförallt beroende på om de jobbar hos en marknadsföringsbyrå eller på ett varumärke.

Om du jobbar hos en byrå kan du få eget ansvar för flera kunders SEO-insatser. Till exempel analyser och genomförande av förbättringsåtgärder.

Som specialist hos ett varumärke får du ägna hela din tid åt ett enda företag, men det är vanligare att du får ta en bredare roll. Till exempel kan du även få jobba med annonsering eller copywriting.

Läs mer om vanliga uppgifter här nedan!

VILL DU BLI KONTAKTAD?

Dags att hyra eller rekrytera en SEO-specialist? Hör av dig till oss så hjälper vi dig gärna!


Hyr eller rekrytera en SEO-specialist

Hur vet man att en sökmotoroptimerare har rätt kompetens? Wise IT är vana att hyra in och rekrytera SEO-specialister. Vi hjälper gärna till.

Läs mer

Vanliga arbetsuppgifter:

  • Utvärdera webbplatser för att hitta sätt att förbättra dem
  • Analysera trafik till webbplatser för att dra slutsatser om användarbeteende
  • Förklara arbetet för kunder (hos byrå) eller andra avdelningar (på varumärke)
  • Prioritera, föreslå och genomföra förbättringsåtgärder
  • Rapportera på sitt arbete och resultaten

 

Fördjupningar och specialiseringar

Vissa SEO-specialister är extra bra på teknisk SEO, som fokuserar på förbättringsåtgärder i webbplatsens teknik. Somliga har bred kunskap som sträcker sig till andra delar av digital marknadsföring. Exempelvis annonsering, copywriting, konverteringsoptimering och webbanalys.

Kontakt

×

Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!

Kontakt


Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!

Registrera dig här

Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.