Att söka jobb kan ibland kännas som ett heltidsjobb i sig. Det är ansökningsformulär som ska fyllas i, CV och personligt brev som ska skrivas, betyg och andra bilagor som ska bifogas. Vem har sagt att ska vara så egentligen? Jag tror att många som rekryterar lätt faller in i bekvämlighet utan att tänka på vad det faktiskt kostar dem. IT-specialisterna är marknadens mest eftertraktade målgrupp. Ändå är det många som är förvånade och beklagar sig när ansökningarna inte trillar in. Krångliga ansökningsprocesser är rena rama konverteringsdöden och kommer få dig att tappa många bra kandidater.

Många förväntar sig en orimlig arbetsinsats från kandidaten

Vår undersökning IT & Tech Professionals Report 2019 visar att 66% av alla IT-specialister har struntat i att söka ett jobb för att det har varit för krångligt att ansöka. Jag tycker personligen inte att det är en så överraskande siffra. Hade du själv velat spendera en timme på att söka ett jobb du bara kanske får om du har andra arbetsgivare som drar i dig från höger till vänster? Det är lätt att fastna i ett inifrån och ut tänk. Du måste se det från kandidatens perspektiv. Arbetsmarknaden och beteendet kring att söka jobb ser inte likadant ut som det har gjort tidigare.

Vad behöver du egentligen?

Nu vill jag att du tar en minut och funderar. Vad är det ni behöver egentligen? Är det inte huvudsakligen en fråga om att tillsätta ett behov av kunskap inom IT? Därför ligger det i ditt intresse att sänka så många trösklar du kan. Du vill ju att personen ska konvertera – alltså lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter. Då vet du vem personen är och har möjlighet att kolla upp mer information själv. Hellre bara ett namn än ingen kandidat alls. Det är ytterst sällan du behöver all information på en gång. Fokusera på det essentiella i ett första steg och komplettera med mer information senare i processen. Genom att ställa för höga krav tidigt i processen kommer du inget annat än att tappa bra kandidater som inte har tid eller ork att söka.

Att söka jobb ska vara enkelt!

En bra optimerad jobbannons ska gå att söka med ena handen på väg till jobbet. Det ska vara enkelt och smidigt. Se till att anpassa dina ansökningsformulär och frågor därefter. Här på Wise IT har vi samarbetat mycket med Uptrail som är riktigt vassa på detta område för att öka antalet kandidater som söker våra tjänster. Här har jag samlat några tips till dig som vill öka sannolikheten för att IT-specialister söker dina tjänster:

  1. Optimera era ansökningsformulär: stryk fritextfrågor, håll det kort och ge kandidaten alternativ de bara kan klicka i.
  2. Slopa krav på CV & Personligt brev: det är sällan man har den här typen av filer lagrade på telefonen och du behöver inte detta i ett första steg.
  3. Gör det enkelt: när du sköter lejonparten av arbetet och följer upp i efterhand ökar sannolikheten drastiskt för att du faktiskt kommer i kontakt med dessa personer

Är du nyfiken på att veta mer? Skicka mig ett mejl på ingrid.soderberg@wiseit.se så kommer jag gärna förbi och håller en workshop kring området hos er!

Prenumerera på bloggen