Är det bara jag som är trött på snacket om digitaliseringen? Hur lång tid ska det ta för oss att digitaliseras? Vems fel är det att det tar såhär lång tid? Många skyller på IT – precis som om att hela ansvaret ligger hos dem. Felet många bolag gör är att låta en avdelning ta hela ansvaret och sedan låta den resten av organisationen ”komma ikapp”. Det är allas vårt ansvar att ta åt sig av digitaliseringens möjligheter – tillsammans!

Jag kan tycka lite synd om vår egen IT-avdelning. De ska inte bara se till att allt fungerar utan även vara en avgörande funktion i att driva företaget framåt i digitaliseringen och konstant komma med förbättringsförslag. Att få möjligheten att arbeta och driva digitaliseringen är självklart en fantastisk möjlighet – men enbart om alla förutsättningarna för att lyckas är på plats.

Hur kan du hjälpa organisationen och IT i att snabbare komma framåt?

1. Bli en bättre kravställare

IT kan inte gissa sig fram till vilka funktioner eller verktyg ni vill ha – och behöver! Har du kontakt med kunder och/eller den externa marknaden så har du kollen på vad som behövs utifrån ditt egna men även kundens behov. Det är du som sitter på insikterna – säkerställ att du delar med dig av dem. Det gäller också att vara tydlig i sin kommunikation och vara drivande i dessa frågor tillsammans med IT. Förlita dig därför inte på att ”IT fattar”, de behöver också din input för att kunna komma med relevanta förbättringsförslag.

Lästips: 5 frågor innan du rekryterar till IT-avdelningen

2. Visa tacksamhet

Jag var på ett event tidigare i år och diskuterade med IT-chefer, teamchefer, servicedeskansvariga osv. Gemensamt för de flesta var att de hade för mycket jobb, långa dagar och dessutom inte fick någon tack för mödan. Det kanske bara är min bild av detta men IT får ofta skiten när inget fungerar och ofta inget tack när allt rullar på som det ska.  Var snäll och visa tacksamhet. Det kommer gynna dig i längden – lovar!

3. Låt IT vara en del av din avdelning

Det här är inte rocket science. Om du låter människor jobba nära dig kommer du kunna ta del av deras kunskap. Låt inte IT vara en egen avdelning. Integrera IT i organisationen! Det kan handla om att IT blir en del av marknads-, ekonomi-, HR-, eller affärsutvecklingsteamet. På så sätt får IT riktiga och relevanta insikter från verksamheten på direkten och risken för missförstånd minimeras.

4.  IT som strategisk funktion

Visste du att IT ofta inte ses som en strategisk funktion på företagen? I know – it’s crazy!  Många företag ser fortfarande IT som en separat och stöttande funktion, någon man ringer då datorn krånglar. Ni behöver bli bättre på att låta IT påverka. Sitter de inte i ledningsgruppen? Nej? Se i så fall till att det sker.

Funderingar kring det här? Tveka i så fall inte att höra av dig och lycka till!

"Från”/>

Prenumerera på bloggen

Nadja Ekblom

Digital sales

Jag fascineras av interaktionen mellan människor och IT och dess påverkan på oss som individer, organisationer och samhälle. Det ledde mig till Wise IT där jag arbetar som digital säljare sedan början på 2017. I bloggen skriver jag bland annat om IT-trender (eller avvikelser från dessa) som jag snappar upp via mitt nätverk, egna och externa event eller intressanta artiklar.