Det spelar ingen roll om vi arbetar på ett stort eller på ett nystartat litet bolag – vi alla behöver attrahera rätt medarbetare. Utmaningen är att 70 % av kandidaterna på dagens arbetsmarknad är passiva och inte aktivt söker nya jobb. Dessutom har vi kraftigt förändrat vårt digitala sökbeteende. Vi hänger mer i nätverksform, grupper och på sajter som handlar om saker vi gillar och vi räknar i större utsträckning med att intressanta erbjudanden och möjligheter ska komma till oss. Det har alltså blivit upp till oss som bolag att locka kandidaterna. Frågan är hur?

Inbound recruiting – vad är det?

Inbound är ett utryck som snurrar runt lite överallt. Inbound (Inbound Marketing) är från början ett marknadsbegrepp som handlar om att locka och attrahera kunder genom att bjuda på kunskap – precis som det vi gör just nu. På exakt samma sätt kan vi locka till oss kandidater, under begreppet Inbound Recruiting. Inbound Recruiting handlar om att locka och attrahera era drömkandidater till ert varumärke redan innan hen har bestämt sig för att byta jobb.

Med det sagt stämmer det inte längre att rekryteringsansvaret ligger hos HR. Rekrytering har blivit marknadsföring och måste bli en del av er digitala varumärkesstrategi.

Drömkandidaten kan bli din!

För att ni ska hitta era drömkandidater behöver ni visa både vilka ni är och varför ni gör det ni gör – i era digitala kanaler. Ni utgår helt enkelt från er kultur, era värderingar och era mål. När en person börjar följa er blogg eller kommer på ett event ni har – kan ni enkelt fortsätta dialogen och underhålla kontakten tills personen i fråga är redo att byta jobb.

Målet är att attrahera rätt personer, som gillar er som bolag och vill hänga mer. Genom att berätta vilka värderingar ni har, vilken kultur med mera så kommer ni locka till er personer som faktiskt vill arbeta hos ER – inte bara byta jobb för att få en högre lön.

Du vet säkert vilka Spotify är – jag brukar använda dem som ett exempel eftersom nästan alla känner till dem. Spotify är galet duktiga på att arbeta med Inbound Recruiting. De är duktiga på att föra ut information om deras värderingar och kultur, i många olika format och kanaler. De har till exempel en egen hashtag som heter #lifeatspotify som många av medarbetarna använder. De har också en gedigen jobbportal (spotifyjobs.com) som beskriver vilka de är och vilka drivkrafter som är viktiga att ha för att arbeta där. Spotify, som inte är ett HR-bolag, har dessutom en HR-blogg med ca 3 000 följare, det vill säga personer som prenumererar.

Okej – sammanfattningsdags! Genom att sprida varumärket, alltså er kultur och era värderingar, så kommer ni utbilda och locka personer som faktiskt vill arbeta hos ER – och det är ju det som är målet!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ida Åkvist

Jag arbetar som marknadskoordinator här på Wise IT. På ett kreativt och innovativt sätt skapar jag, tillsammans med mina kollegor, awareness kring hur vi tillsammans kan bygga framtidens IT organisationer. På fritiden älskar jag att laga mat till familj och vänner.