Efter en minst sagt annorlunda vår och sommar är det snart höst och det nya normalläget har förhoppningsvis landat lite både hos dig själv och på ditt företag. Känslan är att de IT-rekryteringar som pausades under våren nu drar igång igen. Det är lite extra spännande just den här hösten. Vi kommer nämligen se vilka som gjort ett bra grundarbete och skapat en digital dialog med potentiella kandidater tidigt i rekryteringsprocessen. De som gjort grundarbetet kommer nämligen ha försprång mot alla de som inte satte sin digitala rekryteringsstrategi innan Covid-19 krisen.

Att skapa digitala dialoger med kandidater är inget nytt

Nu kanske du undrar om du arbetar på ett av de företagen som kommer att gå segrande ur denna rekryteringstorka? Det lär vi snart få se. På Wise IT har vi länge förespråkat att ha som strategi att skapa dialoger digitalt med kandidater tidigt, det vill säga innan vi lagt ut en jobbannons. Genom ett aktivt samarbete med marknadsavdelningen har vi grunden satt, och vi kan snabbt och utan att vi riskerar vårt uppbyggda nätverk tillfälligt lägga extra fokus på det som är viktigt kortsiktigt. Tack vare det har vi på Wise IT nu under hösten fortfarande har bra dialoger med IT-kandidater – även om vårt fokus varit kortsiktigare under våren.

Jag tror att de företagen som har vårdat kandidaterna samtidigt som de hållit uppe sin huvudaffär kommer vara de som går segrande ur det här. Det positiva för er som inte haft en digital rekryteringsstrategi på plats  är att det just nu finns många bra kandidater på arbetsmarknaden. Däremot kanske ni ännu inte är deras förstahandsval eftersom ni får börja från noll med att locka och intressera dem.

Varför skapa en digital rekryteringsstrategi?

Genom att kommunicera ut och vara tydliga med vilka ni är (kultur, företag, medarbetare) och vad ni har att erbjuda (UPS:ar, förmåner, kultur) så kommer ni att ha ett försprång jämfört med de företag som inte öppet visar upp vilka de är. Många företag har karriärsidor men det är inte alla som tydligt visar vad företaget står för och vad de har att erbjuda. Genom att lägga tid på att tydliggöra kommunikationen kring ert bolag kommer ni att attrahera de personerna som vill jobba hos just er. Ni kommer genom detta att effektivisera er rekryteringsprocess. Ja, du läste rätt! Effektivisera! Rekrytering är känt för att kosta skjortan och ta tid. Tid är pengar. Varför inte effektivisera något som enkelt går att effektivisera?

I slutändan handlar en digital rekryteringsstrategi om att tänka steget längre och ligga före i rekryteringsarbetet. Att först tänka ut vilka kandidater ni vill locka och skapa dialog med dem om vilka ni är. Det handlar om att vara modig. Att våga vara transparent och ärlig. Genom att ”blotta” vilka ni som företag är så kommer många kandidater också falla bort och tappa intresset – men i slutändan är det något som är bra! Att rekrytera in en person som krockar med era värderingar, er kultur och era framtidsplaner kostar pengar.

Prenumerera på bloggen

Ida Åkvist

Jag arbetar som marknadskoordinator här på Wise IT. På ett kreativt och innovativt sätt skapar jag, tillsammans med mina kollegor, awareness kring hur vi tillsammans kan bygga framtidens IT organisationer. På fritiden älskar jag att laga mat till familj och vänner.