Från att vara köksmästare på en av Stockholms finaste krogar – till att vara IT-konsult via Wise IT hos ett av Europas ledande företag inom arkitektur- och teknik. Att våga ta steget till att byta karriär kan både kännas svårt och obekvämt. Men, till slut når man en punkt där drömmarna om något nytt känns oemotståndliga. För Sigge innebar detta inte bara nya arbetsuppgifter, utan en helt ny bransch. Möt Sigge och ta del av hans resa med Tech Agent Programmet, från kock till IT-konsult.

Berätta om din resa till att börja på Tech Agent Program?

– Nästan direkt efter studenten flyttade jag till Stockholm från Linköping och började som kock på en nystartad restaurang. Efter några år bytte jag arbetsplats, och efter ett ytterligare byte hamnade jag på en restaurang med fokus på sydostasiatiska smaker. Planen var att stanna i ett halvår, men det blev åtta år till slut. Från att ha börjat som stationskock blev jag efter fem år köksmästare och jag lärde mig allt som krävs för att driva en krog. Jag hade till och med tävlat i matlagning under tiden och kom till en punkt där jag kände att jag hade uppnått det jag ville. Matlagningen var nästan hela min identitet.  

Jag hade aldrig gjort något annat och jag kände mig manad att testa något nytt. Då vände jag mig till en nära vän som arbetar med rekrytering för tips. Vi satte oss ned och utforskade mina möjligheter. Att återvända till skolbänken under en längre period kändes inte lockande. Om det skulle visa sig att jag hade valt en lång utbildning där arbetet inte var kul, hade det känts som bortkastade år. Därför var Tech Agent program perfekt för mig – jag skulle kunna komma in på mina egna meriter och jag skulle få börja arbeta igen på kort tid.

Hur kom du i kontakt med TAP?

– Det var min vän som arbetar inom rekrytering som tipsade mig om programmet. Han hade koll på Wise IT sedan tidigare och att det var ett bra företag, vilket gav en känsla av trygghet.

Hur upplevde du utbildningen?

– Jag hade inte mycket erfarenhet av teknik sedan innan, så för mig var utbildningen väldigt bra. Det var grundläggande saker som vi lärde oss, jag gillade att det var mycket fokus på olika arbetssätt. Till exempel lärde vi oss om hur ett projekt fungerar på ett modernt företag. En annan kurs handlade om agila arbetssätt, mitt sätt att förankra det var att jämföra med när jag arbetade med att ta fram menyer och skriva nya recept. Att jämföra saker vi lärde oss med mina tidigare erfarenheter gjorde det mycket enklare att förstå.

Hur var det att gå ut på ditt uppdrag?

– Eftersom utbildningen var grundläggande, hade jag fått en bra uppfattning om vad vi skulle göra när vi gick ut på uppdrag. Min grupp på utbildningen fick dessutom gå på studiebesök hos Axfood och deras servicedesk. Då kunde man få en ännu bättre förståelse av vad man skulle göra om dagarna.

Berätta om var du är idag? Hur ser din vardag ut?

– Idag är jag på Sweco och arbetar i deras servicedesk. Till vardags arbetar jag med IT-support och besvarar frågor via telefon. I min grupp hanterar vi cirka 1000 interna program, så det kan handla om allt från lösenordsbyten till problem med väldigt specifika program där endast en person är licenserad. Variationen av frågor som man får arbeta med gör det väldigt roligt. Ibland får man inse att det troligtvis är någon annan som kan lösningen, då får man vara ”spindeln i nätet” och förmedla det vidare. Det är nästan en konst i sig att veta vem som kan vad, det är ju inte rimligt att en person kan allt.

 Utöver det vardagliga arbetet är jag min grupps representant i ett internationellt nätverk av flera representanter från olika servicedeskar på Sweco. Vi har månadsmöten där information delas, exempelvis om andra länder har problem med ett visst system förmedlar jag det vidare till min grupp. Jag ser det som ett hedersuppdrag att få ta del av det. Inte bara är informationen värdefull, det är också ett bra sätt att bygga ett kontaktnät.

Jag uppskattar också att jag faktiskt kan få nytta av mina kunskaper som kock i mitt nya arbete. Även om min snabbhet med att hacka och skära inte är så relevant, är mina färdigheter inom att organisera och hantera många saker samtidigt definitivt till nytta.

Vad skulle du säga till någon som funderar på att söka till Tech Agent Program?

– Våga prova! Det värsta som kan hända är att du inser att det kanske inte var din grej. Det är inte så mycket att fundera på, kör bara!

Vill du också ta steget in i IT-branschen? Ansök redan idag!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Lisa Ohlsson

Lisa är idag Tech Talent Acquisition Consultant på Wise IT och har tidigare rekryterat inom sälj och marknad. Hon är van vid internationella miljöer och trivs som allra bäst när det är högt tempo. Som rekryterare brinner Lisa för DEI och strävar alltid efter att ge den bästa möjliga kandidatupplevelsen. Hon har även mångårig erfarenhet inom gymbranschen och har bl.a varit gruppträningsinstruktör och medlemsvärd. Det är även hennes favoritställe att vara på (när hon inte är på Wise såklart!).