Vi får ofta höra av våra kunder att de letar efter sociala och erfarna personer till servicedesken. Många pushar verkligen för att kandidaterna ska ha flera års erfarenhet av att ha arbetet i en servicedesk. Utmaningen är att de som arbetar i servicedesken idag inte vill gå från ett 1stline jobb till ett nytt 1stline jobb utan de vill snarare gå vidare i karriären – vilket är förståeligt. Vi har fått ändra våra tankesätt – dags att ni också gör det!  

Anne Eklöf, Business Area Manager för Support och Operations på Wise IT, har varit med och sett skiftningen från att publicera en jobbannons och få 100 ansökningar till idag när vi behöver searcha efter samtliga IT roller.

Många tror att kompetensbristen inom IT enbart är på utveckling och software roller – men faktum är att även support och servicedesk har blivit lidande under de senaste åren.”

Anne har under många år försökt få sina kunder att ändra attityd. Målet har varit att förbise kompetensglappet i ett CV och istället försöka se potentialen hos en kandidat.

Mitt motto har under många år varit ”hire for talent, train for skills. Jag vill hjälpa unga och hungriga talanger in på IT-arbetsmarknaden. Det finns så många härliga individer som bara väntar på chansen att komma in och visa vad de går för.”

Problemet är att företag inte har tiden att lära upp servicedesk personal från grunden utan vill ha personal som har en grundläggande kunskap kring IT, är serviceminded och vet vad det innebär att ha ett jobb,

”Då vi själva inte sitter på IT-kompetensen har det varit svårt för oss att försöka minska kompetensbristen på arbetsmarknaden”

Den 2 september drar Wise IT, i samarbete med Nackademin, igång en intensivutbildning för personer som vill ta klivet in på IT-arbetsmarknaden. Den fyra veckor långa utbildningen varvas med teori, labbar och självstudier.  Läs mer om upplägget här.

Vi har hittat personer som har arbetslivserfarenhet och en annan grundtrygghet än personer som kanske precis tagit studenten. Snittåldern på de som går första omgången av utbildningen ligger på 25–26 år. De brinner verkligen för teknik och har länge velat börja arbeta inom IT, men haft för lite erfarenhet och kompetens. Utbildningen hjälper dem att få en grundläggande teknisk kompetens med vikt på att vara serviceminded.”

Nästa mål är att hitta fler företag som vågar satsa på det här konceptet. Organisationer som helt enkelt vill vara med på resan för att minska kompetensbristen på arbetsmarknaden. Anne tycker däremot att det är häftigt att så många av de som är anmälda till första omgången av utbildningen redan är signade och kommer påbörja sina uppdrag efter avslutad utbildning om 4 veckor.

Om det saknas 70 000 IT-specialister på arbetsmarknaden idag, så kommer det ”bara” att saknas
69 988 stycken när första omgången av Tech Agent Program är genomförd. Hur häftigt är inte det? Vi förändrar framtiden för unga och ambisösa personer, samtidigt som vi får vara med och minska kompetensbristen på arbetsmarknaden.”

Vill ni veta mer om programmet samt höra hur ni som företag kan vara med? Kontakta Anne eller Michaela för mer information.

Prenumerera på bloggen

Profilbild Ida Åkvist

Jag arbetar som marknadskoordinator här på Wise IT. På ett kreativt och innovativt sätt skapar jag, tillsammans med mina kollegor, awareness kring hur vi tillsammans kan bygga framtidens IT organisationer. På fritiden älskar jag att laga mat till familj och vänner.