Akut kompetensbrist i IT-branschen. Enligt IT & Telekomföretagens rapport saknas det för närvarande 30 000 personer med rätt IT-kompetens i Sverige. Och om bara några år, 2020, väntas det saknas hela 60 000.

Konkurrensen att attrahera rätt personer till ditt företag är stenhård, och hårdare kommer det att bli. Det är nämligen inte bara andra företag som ni konkurrerar med längre, ni konkurrerar även mot möjligheten för den enskilde att starta eget istället och sälja sina tjänster.

Att lyckas med rekryteringen är nyckeln till att bli ett framgångsrikt företag. Men varför ska kandidaten välja ditt bolag istället för konkurrenten eller för friheten att vara egen?

Skapa engagemang

Om ni lyckas eller inte påverkas i stor utsträckning av om ni kan skapa engagemang i och runt ert företag. Hur bygger ni attraktionskraft i ert varumärke?

Bra lön, trygghet och möjligheten att få gå en och annan kurs räcker inte längre för att behålla personalen.

Ni måste visa att era medarbetare känner gemenskap, kan påverka, får uppskattning och att de framförallt utvecklas. De medarbetare som inte utvecklas kommer snart att lämna bolaget. Och de som lämnar först är de ni helst vill ha kvar. Ett attraktivt företag behöver hårdsatsa på utveckling av era medarbetare.


CFO asks CEO: ”What happens if we invest in developing our people and they leave?

CEO: ”What happens if we don’t, and they stay?”


Engagemang i sin tur föds genom delaktighet. Ni behöver vara transparanta inom bolaget med vad som händer, om era problem och lösningar. Samtidigt som ni ger ansvar och frihet till individerna.

Er attraktionskraft

Men för att bli riktigt attraktiva behöver ni kommunicera ut vilka ni är och vad ni står för. Det blir allt viktigare att differentiera sitt företag. Vad gör er unika jämfört med era konkurrenter? Att kommunicera ert varumärke kan ni göra genom att exempelvis blogga, föreläsa, podda och skriva whitepapers.

Var inte heller rädd för att lyfta fram era medarbetare – experter inom ert område. Kandidaten väljer ofta bolag efter vilka som arbetar där och vilka förebilder som finns. 

Vad är ert högre syfte?

Ett företag är inte bara ett företag längre. Attraktiva bolag måste ha ett högre syfte som ni kan kommunicera.

  • Varför gör vi det vi gör?
  • Hur ger vi tillbaka till samhället?

Kommer jag som medarbetare inte bara att utvecklas inom min karriär utan även som person och få möjlighet till självförverkligande?

De bolag som lyckas med detta står som vinnare.

/Mattias Loxi


Läs mer – ladda ner guide

Vill du läsa mer om att attrahera framtidens IT-medarbetare? Ladda ner vår guide med 6 saker du måste veta som arbetsgivare.

Guide: Så attraherar du den nya IT-generationen

Rapport

Prenumerera på bloggen

Profilbild Mattias Loxi

Expert på konsultbranschen och medgrundare till Cinode

Mattias Loxi är medgrundare av Cinode – en internettjänst som gör det enklare att driva konsultföretag. Han arbetar med sälj och är marknadsansvarig. Han föreläser bland annat om konsultbranschen och skriver det populära nyhetsbrevet ”Veckans konsultnyheter”.