Jag brukar säga att du ska vara glad, med tanke på dagens kandidatläge, om du i överhuvudtaget får några relevanta ansökningar. Jag menar inte att vara negativ även om det kanske låter som det – utan jag försöker snarare vara realistisk. Att få några ansökningar på jobbannonser idag är svårt. Det finns för få kandidater på arbetsmarknaden. Mina kunder och deras rekryterande chefer brukar be mig om att ge feedback på deras annonser. De undrar vad de kan göra annorlunda eller hur de ska tänka när det kommer till jobbannonser.

Först och främst tror jag att jobbannonser idag, speciellt inom IT, måste kombineras med ett aktivt searcharbete. Om du inte vet vad search är eller hur du ska komma igång internt med searcharbetet så tycker jag att du ska läsa vår Searchguide – vägen till en lyckad rekrytering.

Men självklart ska vi fortfarande skriva annonser. Det kan ju trilla in någon bra kandidat då och då, och vi måste ju ha något konkret att visa de kandidater vi searchar. Här har du några konkreta saker du kan göra för att förbättra dina chanser att få bra ansökningar:

Syns på rätt ställe – Identifiera var er målgrupp av kandidater tittar efter jobb. Även om hela 73% av de som söker nya jobb, googlar till sig annonsen så kanske inte det stämmer för just din drömkandidat.  Är det på Stackoverflow, Github, LinkedIn eller något annat forum? Ta en funderare – vilka vill du nå?

Gör det enkelt att skicka in en ansökan – Tips är verkligen att skippa CV & personligt brev. Majoriteten av kandidater söker jobb via mobilen och där har du knappast ditt CV sparat. Ta ett CV vid ett senare tillfälle. Få först in kandidaten, sen utvärderar du om kandidaten passar er eller inte.

Skriv inte en för lång annons – Det finns inget värre än en annons där du tappar intresse för att du måste du scrolla i evigheter. Kort & koncist – det ska vara enkelt att överskåda.

"Från”/>

Glöm inte sökordoptimering! Nämn tidigt i annonsen titel och liknande titlar personen kan ha haft, nämn även relevanta tekniker etc. Läs mer tips kring hur du SEO-anpassar dina jobbannonser här.

Tänk story telling. – Försök vara beskrivande och lyft fram det som är intressant med rollen. Väv även in era USP:ar – vad gör er unika på arbetsmarknaden? Det behöver inte nödvändigtvis vara kopplat till rollen utan kan ha med er som företag att göra.

NEJ, listan på krav får inte vara längre än övrig text – Tänk dig hur många du säkert skrämt bort på grund av den där kravlistan. Jag själv har struntat i att söka jobb för det krävs 5 års erfarenhet och jag bara hade tre. Tyvärr ser jag detta alltför ofta. Snälla – sluta med detta för din egen skull.

Använd dig utav bilder och videos – vi är visuella människor. Är maten fint upplagt så smakar maten bättre. Även om det inte alls är samma sak så är lite det tänket du ska ha med jobbannonser. Ser det aptitligt ut – så kommer du garanterat att få fler klick och fler intresserade.

Lycka till!

Prenumerera på bloggen

Eleonor Andersson

Team Manager - Wise IT Inhouse

Eleonor har jobbat med search och uppsökande rekrytering inom IT sedan 2012. Med god förståelse för kundens organisation och människors drivkrafter, i kombination med ett strukturerat arbetssätt och stenkoll på Stockholms kandidatmarknad inom IT, hjälper hon företag med att finna rätt personer till nyckelpositioner!