Att lyckas med att förmedla och sälja in era lediga tjänster till potentiella IT-kandidater är något många kämpar med. Hur är det är att arbeta med IT-frågor hos er? Att sälja in en roll via en skriven jobbannons kan vara svårt – speciellt om du inte är van att skriva annonser. En trend som exploderat senaste tiden är videoannonser och employer branding filmer. Fungerar dem då? Det korta svaret är ”JA!”

Har du kikat på rapporten om Svenskarna och Internet? Den förklarar mycket tydligt hur kanaler med rörligt material, såsom Youtube, växer i popularitet – bland alla generationer även om den yngre generationen mer flitigt använder sig av kanalen. Rapporten säger tydligt att rörligt material är här för att stanna! För dig som redan insett att ni måste komma igång med video för att attrahera era framtida medarbetare till IT-teamet, men inte riktigt vet hur, kommer här några tips! 

Håll videorna korta

Du har inte många sekunder på dig att fånga den potentiella kandidatens uppmärksamhet – och därefter hålla uppmärksamheten vid liv. Tänk själv hur långt ditt tålamod är med trådiga videor som aldrig kommer till punkten. The shorter the better!

Var er själva

Don’t fake IT til’ you make it! Säg inte att ni är Google om ni inte är det. Syftet är att få in rätt kandidater – inte fler dåliga ansökningar. En kandidat som kommer på intervju/är nyanställd märker snabbt det ni säljer in i filmen är sant eller inte. Var transparenta kring hur det verkligen ser ut. En felrekrytering kostar ofta mycket mer än en rekrytering som inte gick i mål.

Tipsar dig också om att intervjua några befintliga medarbetare i teamet för att utröna varför just de valde jobbet, och är kvar.

"Från”/>

Texta

Jag är själv en sån rackare som aldrig lägger på ljudet när jag ser en video passera förbi i flödet. Kom därför ihåg att texta om det är så att videon inte talar för sig själv, t.ex. om ni har en person som pratar i klippet. 

Använd rätt kanaler

Kika igen på rapporten om svenskarna och internet och ta reda på var din målgrupp hänger. Svaret är knappast ”på er hemsida”, och kanske inte heller på LinkedIn. Vill ni nå ut till den passiva massan av potentiella kandidater som inte aktivt söker jobb så behöver du identifiera var den specifika målgruppen spenderar sin tid online! Testa att målgruppsanpassa och sponsra upp videorna på Facebook, Instagram eller andra kanaler där du vet dina kandidater finns. 

Ta hjälp

Du kan vara bra på mycket men inte allt. Om det känns motigt med att skapa en video och blir processen för utdragen? Be i så fall om hjälp av proffsen som har detta som specialistkompetens! Kom ihåg att inte heller göra det för komplicerat eller stort, börja smått, se vad som fungerar, och fortsätt med det. Dra gärna in marknadsavdelningen också, förhoppningsvis kan de hjälpa till! 

Video är inget nytt men jag har förstått att det kan vara svårt att komma igång. Vill du veta mer hur vi arbetar med rörligt material hos oss – tveka inte att höra av dig i så fall så berättar jag och mina kollegor mer!

Prenumerera på bloggen