En jobbannons är självklart viktig – men en dåligt formulerad jobbannons kan skrämma bort kandidaten redan innan hen sökt tjänsten. Ibland kan det vara ett ord kandidaten i fråga reagerar på och ibland är det helheten. Vi behöver tänka efter innan vi skriver en jobbannons. Vem skriver vi den egentligen för? För många rekryterare och företag tänker inifrån och ut – istället för att ha kandidatens upplevelse i fokus.

Här kommer en lista med saker rekryterare och företag ofta skriver – men som kan skrämma bort våra IT-specialister redan innan dem sökt tjänsten! Känner du själv igen dig i formuleringarna?

”Du ska vara stresstålig och klara av att ha många bollar i luften?”

Kräver ni stresstålighet? Många av IT-specialisterna är redan överarbetade och söker ibland nytt jobb för att få mindre stressade jobb. Visa istället att ni fokuserar på balans – och samarbete för att arbeta hållbart i längden. Personligen ryser jag varje gång jag ser ordet ”stresstålig” i en annons – det säger mycket mer om företaget än kandidaten.

"Från”/>

”Vi ser gärna att du har … krav, krav, krav ”

Många av oss skriver en lång kravlista och glömmer kommunicera ut vad ni som företag kan erbjuda.
Det råder brist på IT-kandidater. I know it and you know it. Fokusera mer på era USPar som arbetsgivare, och mindre på vad ni kräver av kandidaten. Kom också ihåg att t.ex. ”bra företagskultur” inte är en USP, det är en förutsättning.

”Minst 7 år erfarenhet”

Denna punkt hör ihop med den ovan – men att ha en lång lista på krav vad gäller kompetenser, erfarenhet och personlighet kan verkligen skrämma bort rätt kandidat. Ni kanske inte ser det som ett krav – men skriver ni ”Vi ser gärna att du har…” och sedan en punktlista upplevs det oftast som diskvalificerande faktorer för den som läser det. Speciellt kvinnor tenderar skrämmas bort av detta, medan män har en tendens att ta det mer med en klackspark och testa ändå.

”Du kommer jobba i en härlig företagskultur”

Undvik generaliseringar och självklarheter. Som att t.ex. komma i tid, prata om en härlig företagskultur i generella termer, skriva att man får arbeta med intressant teknik. Skriv hellre vilken teknik de får arbeta med, hur ni ser på fria arbetstider, flexibilitet, hur roadmappen framöver ser ut och dylikt.

”Du ska arbeta självständigt”

Många av oss glömmer att fokusera på teamet. Många av de IT-specialister vi träffar dagligen anser att både teamet och chefen är viktiga faktorer för att byta arbete. Förmedla hur ni arbetar i gruppen, lägg med en bild på teamet, beskriv hur den ni söker kan passa in i den helheten. Att arbeta ensam med IT är inget som lockar de flesta. Tänk själv – du vill väl också ha någon att bolla dina idéer med!

”Mening, efter mening, efter mening…”

KISS: Keep IT Simple Stupid. Gör det inte för komplicerat. Håll det personligt, förmedla en känsla. Skriv hellre för lite än för mycket. Be gärna en från IT-teamet läsa igenom annonsen eller be om input från något relevant forum på internet. You can do it – jag tror på dig!

Jag hoppas dessa tipsa ska komma till användning för dig nästa gång du ska hitta en till kollega till IT-teamet. Undrar ni något kring hur man kan nå ut mer effektivt till IT-kandidater (digitalt och fysiskt!) så hoppas jag att du inte tvekar att slå mig en pling eller hör av dig via mailen!

Prenumerera på bloggen

Nadja Ekblom

Digital sales

Jag fascineras av interaktionen mellan människor och IT och dess påverkan på oss som individer, organisationer och samhälle. Det ledde mig till Wise IT där jag arbetar som digital säljare sedan början på 2017. I bloggen skriver jag bland annat om IT-trender (eller avvikelser från dessa) som jag snappar upp via mitt nätverk, egna och externa event eller intressanta artiklar.