I höst går intensivutbildningen Tech Agent Program av stapeln. Programmet som pågår i fyra veckor är den första skräddarsydda utbildningen för servicetekniker. Simon är en av utbildarna på programmet och ser fram emot att bidra med sin specialistkompetens. Vikten av service är något som Simon kommer vilja trycka lite extra på när han träffar årets studenter.

Säljjobben banade väg för en karriär inom IT-support

Simon började jobba med service redan innan han gick ut från gymnasiet. Han testade på lite olika tjänster inom sälj innan han fastnade för just supportyrket inom IT. Den sociala biten med jobbet tycker han är roligast, framförallt när det involverar tätt samarbete med kund. Simon har alltid varit intresserad av IT och har nu arbetat i first-line rollen i ungefär sex års tid.

Tech Agent Program – en spännande satsning att vara en del av

Simon ser fram emot att få göra sitt bidrag till satsningen Tech Agent Program. ”Det är riktigt modigt att våga satsa helhjärtat på IT, speciellt om det innebär ett karriärbyte. För mig känns det extra roligt att kunna vara en del i att hjälpa dessa personer framåt. Det är ju första gången som utbildningen arrangeras så det ska bli spännande att se slutresultatet”.

Första mötet är ofta med IT-supporten

Simon tror att det är vanligt att många underskattar vikten av en bra servicedesk. Det är ju ofta den första kontakten en utomstående person har med företaget och ett dåligt bemötande kan vara förödande för varumärket. Därför kommer Simon fokusera på att lära ut hur man är trevlig och ger bra service samtidigt som man håller sig inom ramen för sin tjänst. ”Vill man lyckas riktigt bra i IT-supporten måste man alltid sätta kunden i fokus!”

Så kan en vanlig karriärresa se ut som servicetekniker

De flesta som påbörjar en karriär inom IT-support arbetar först i en first-line support. Där sitter man vanligtvis i ungefär ett års tid innan man går vidare till en second-line support. Ofta kombineras tjänsten med lite löpande utbildning och ju längre upp i supportstegen man klättrar desto djupare teknisk kompetens får man. Vill man inte fördjupa sig ännu mer tekniskt finns det möjlighet att ta på sig teamledaransvar och andra ansvarsområden.

Ansök till programmet redan idag!

Tiden försvinner i en rasande takt och snart stänger ansökningsperioden inför höstens upplaga av Tech Agent Program. Simon vill uppmuntra dig som är intresserad att söka redan idag. Så varför inte ta chansen och se hur långt du kan gå?

Läs mer om Tech Agent Program och ansök här: https://www.wiseit.se/karriar/jobba-som-supportkonsult/tech-agent-program-i-samarbete-med-nackademin/

 

Prenumerera på bloggen

Michaela Pettersson Michaela Pettersson

Michaela är utbildad personalvetare och har arbetat med rekrytering och search sedan 2016, främst med specialist- och chefstjänster. Idag arbetar hon som kandidatansvarig på Wise IT inom området service desk och support. Michaela tycker att relationen till människan är det bästa i hennes arbete.