Jag har arbetat med rekrytering i flera år och har under dessa år kommit fram till jag har stor nytta av min magkänsla. Det jag däremot märkt är att den inte alltid ger mig hela bilden och att jag för att vara helt säker behöver komplettera med andra delar.

Att inte alla håller med mig förstår jag. Att våga lita på sin magkänsla har diskuterats, forskats kring och många anser att magkänslan faktiskt inte går att lita på. En av skeptikerna är filosofen och författaren Kristoffer Ahlström. Han menar att vår hjärna inte utvecklats på flera tusen år och vår magkänsla kan vara farlig och ge en känsla av säkerhet som inte finns.  Enligt Kristoffer är vi stenåldersmänniskor som lever i en digital värld och våra hjärnor har inte hunnit komma ikapp.

"Från

Magkänslan kan hjälpa – om du använder den på rätt sätt!

Jag förstår vad Kristoffer menar – men jag tror också att vår erfarenhet i livet får vår magkänsla att hjälpa oss istället för att dra ner oss. Mitt råd är till viss del ”lita på din magkänsla” när du rekryterar. Du gör det i alla andra sociala sammanhang så varför ska du inte göra det när du rekryterar kandidater till ditt team. Däremot ska du vara försiktig. Det är lätt att du som chef rekryterar någon som är lik dig och som du tycker om bara för att magkänslan säger så. Eller tvärtom, du avstår från att ge någon som verkligen skulle kunna bidra chansen.

Ett tips är att följa upp magkänslan med tester och referenstagning så att du inte rekryterar grisen i säcken, eller missar perspektiv du behöver undersöka vidare. Här håller jag faktiskt med Kristoffer Ahlström som säger att vi borde bli bättre på att följa statistik och forskning. Magkänslan kan säga ”Yes – denna kandidat ska vi ha” och ett personlighetstest kan bevisa att din magkänsla är rätt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Agnes Holmberg

Agnes är utbildad inom personal och organisation och har arbetat inom IT sedan 2011, med allt från breda HR-frågor till rekrytering och search av systemutvecklare. Idag arbetar hon som konsultchef på Wise IT inom området service desk och support. Agnes tycker att variationen är det som är roligast i hennes arbete och hon drivs att skapa relationer!