Hela 73% av de som söker nytt jobb – googlar sig till jobbannonserna. Vi som kandidater har blivit duktiga på att hitta de tjänster vi vill ha via sök. Jag bytte senast jobb från vårt systerbolag Wise Consulting till Wise IT – och då sökte jag ”Jobb, marknadsföring, content och inbound” på Google och landade på Wise IT:s hemsida. Det komiska är att vi är inom samma koncern, och att vi sitter på samma våningplan bara några bord ifrån varandra. Är det inte lite konstigt att jag hittade jobbet via Google och inte via alla våra interna stödsystem och portaler?  

Det enkla svaret är nej – det är inte så konstigt. Vi googlar satan av Google för att hitta våra jobb. För att ni som bolag ska lyckas behöver ni skapa en sökbar hemsida. Men det räcker inte bara med det! När era potentiella kandidater kommit in på er hemsida vill ni ju också få reda på vilka dessa personer är. Ni behöver därför inte bara skapa en sökbar – utan även en konverteringsbar karriärsida. Alltså en sida där en person kan konvertera – dvs. fylla i kontaktuppgifter och information på olika platser – så ni kan skapa kontakt.   

Det finns många saker som gör en karriärsida attraktiv – men här är två konkreta tips ni kan följa redan idag:  

Se till att SEO-anpassa er karriärsida 

Att ha en knapp som heter ”Jobba hos oss” längst ner på sidan är ett sätt att få människor att besöka er karriärsida. Personligen tycker jag att denna borde vara högre upp, kanske redan i huvudmenyn beroende på vad man arbetar med för produkt och tjänst, så att besökaren inte behöver scrolla så mycket. Ett annat sätt att få människor att besöka er karriärsida är att göra den sökbar. Ta hjälp av er marknadsavdelning och identifiera vilka ord och fraser personer faktiskt söker efter och se sedan till att få in de orden i rubriker, underrubriker och text.  

Se även till att göra era jobbannonser sökbara med ord och fraser som folk söker efter. Om jag som marknadskoordinator exempelvis söker efter ”Jobb Inbound content marketing” – så vill ni komma högst upp. Det var exakt så jag hittade mitt jobb på Wise IT. Om jag hittar jobb på detta sätt – så gör garanterat fler det!  

"Från

Sänk trösklarna för att få fler konverteringar 

Detta är självklart om du tänker efter lite. Varför göra det krångligt för folk att ”konvertera” och söka jobb hos er? Genom att sänka trösklar, det vill säga skippa CV, strunta i personligt brev, ha enkla formulär med mera, så kommer fler att söka tjänsterna. Vi har valt att skippa CV i första steget. Idag kan du få all den informationen från Linkedin, varför inte bara be kandidaten att länka dit istället?  

Se till att er karriärsida även har flera ställen att konvertera på. Många bolag har bara jobbannonser för konvertering men varför inte krydda till det med en spontanansökan eller några mingelkvällar? En interaktiv karriärsida uppmanar besökare att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter så sträva mot detta. Om ni söker många inom IT skulle ni också kunna bjuda in en talare och ha en föreläsning.  Sponsra upp eventet på LinkedIn och få folk att anmäla sig. När de har anmält sig så har ni en ny kontaktperson och således en potentiell framtida kollega som redan har en bra bild av er som arbetsgivare.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ida Åkvist

Jag arbetar som marknadskoordinator här på Wise IT. På ett kreativt och innovativt sätt skapar jag, tillsammans med mina kollegor, awareness kring hur vi tillsammans kan bygga framtidens IT organisationer. På fritiden älskar jag att laga mat till familj och vänner.