Det viktigaste är att kasta sig ut och se vad som händer

Våga testa! Det är Filips tips till dig som är sugen att komma in i IT-branschen. Han jobbar idag på Axfood som supporttekniker och hjälper till när saker och ting strular – som om en kassa i butiken lägger av till exempel. Han är riktigt bra på att förstå människor och skapa relationer.

”Det är min superkraft!”

Det var hans fallenhet för just relationsskapande som banade vägen till supportyrket. I jobbet får han föra dialog med och hjälpa människor. Direkt efter gymnasiet arbetade Filip först i kassan på en matbutik. Efter ett tag började han en ny tjänst som Key Account Manager på UPS. Redan på UPS fick han börja hantera ärenden och arbeta med system och rutiner vilket gjorde att han kände sig någorlunda hemtam när han väl började på Axfood.

När man jobbar med IT får man inblick i hur saker och ting faktiskt fungerar

”Det roligaste med mitt jobb idag är att det finns så mycket att lära! Och självklart att jag har fantastiska kollegor och bra förmåner”

Utöver det tycker Filip om att få se bakom kulisserna. När man jobbar inom IT har man ju möjligheten att se hur saker och ting faktiskt fungerar. Dessutom är Axfood ett stort bolag vilket han tycker om då det finns mycket kunskap att hämta. Ibland sitter Filip och läser tidigare loggar för att grotta ner sig ännu mer i det han tycker är intressant.

Är du alert och snabblärd kommer du passa perfekt i IT-yrket

För att passa i rollen som supporttekniker tror Filip att man ska vara alert och snabblärd. När man har jobbat en stund märker man nämligen att liknande ärenden kan dyka upp. Då är det en fördel om man kan anamma det man lärt sig tidigare. Hans medskick till dig som är ny inom IT är:

”Var ödmjuk till uppgifterna du ställs inför om du är rookie. Det finns mycket att lära. Och gillar du felsökning är det helt klart ett plus!”.

Idag är han glad över att han blev kontaktad av Michaela på Wise IT via Facebook angående jobbet på Axfood. När han väl hade kommit i kontakt med Michaela tog det inte ens en vecka innan avtalet var signat och klart. Så våga! Det är helt klart värt det.

 

Möt supportteknikern filip