Vanliga arbetsuppgifter för en supporttekniker är:

  • Hantera och lösa inkommande ärenden via telefon, mejl och fjärrstyrning
  • Felsökning av dator, mobil, skrivare och annan teknisk utrustning (inom t.ex. hårdvara, mjukvara, applikationer och nätverk)
  • Hantera nätverk (switch, router och brandväggar) och molnlösningar som Office365
  • Ta hand om driftstörningar
  • Ansvara för patchning, mjukvarudistribution, kontohantering i Active Directory
  • Installera nya program och applikationer

Specialiseringar och fördjupningar

Det finns några olika vägar att gå som supporttekniker.

Om du gillar tekniken och brinner för problemlösning kan du fördjupa din tekniska kompetens och avancera till 2nd och 3rd line support. Du kan även gå mot en mer koordinerande eller administrativ roll som t.ex. incident manager.

Är det istället människor ditt hjärta bultar lite extra för kan du också rikta ditt fokus mot ledarskap och axla en roll där du får ha ansvar för ett eget team och hjälpa dina medarbetare att växa.