IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
Att strategiskt arbeta med er e-handel innebär att ha en E-commerce Manager som är dedikerad till just det uppdraget. Den ansvarige kan, beroende på storlek på e-handeln, driva många operativa puckar själv – men har helikopterbilden av e-handeln på sitt skrivbord. Att hitta en person med både rätt kompetens, och med rätt personlighet är inte lätt. Vi på Wise IT hjälper gärna dig som har ett behov av att hyra eller rekrytera en E-commerce Manager.
Så vad exakt gör en E-commerce Manager? Rollens upplägg beror helt på företagets storlek och resurser. Men i korta drag är hens arbetsuppgifter att driva den digitala försäljningen samt utveckla e-handeln genom att sätta strukturer och strategier och planera, optimera och följa upp kampanjer.
En E-commerce Managers roll kan vara både strategisk och operativ. I en större verksamhet har hen troligtvis det strategiska ansvaret för webbplatsen, medan specialiserade personer som UX-designers och konverteringsoptimerare arbetar operativt med till exempel funktionalitet och användarvänlighet. I en mindre verksamhet kan vissa operativa delar ingå i den egna rollen.
En stor del av en e-commerce managers fokus ligger på att driva olika projekt, som oftast involverar personer från flera avdelningar. Ett exempel på kan vara att projektleda olika affärsområdens strategier, analysarbete samt produktutveckling.
En E-commerce Managers ansvarsområden och arbetsuppgifter varierar som sagt väldigt mycket, beroende på både typ av organisation och aktuella utmaningar. Det huvudsakliga ansvarsområdet är att driva det strategiska arbetet för e-handeln genom att optimera uppbyggnaden av webbplatsen, driva och hantera kampanjer, förbättra webbsidans funktionalitet och arbeta med projektledning. Även om allt det här ligger inom ansvarsomrpdet – så innebär det inte att en E-commerce Manager operativt utför alla de arbetsuppgifterna som krävs. Det kan vara så att hen vägleder andra som arbetar i teamet eller agerar kravställare gentemot konsulter och leverantörer. Det är dock viktigt att som E-commerce Manager kunna se helheten och förstå de olika delarna som krävs för att driva e-handelsverksamheten framåt.
Några ansvarsområden en E-commerce Manager har:
Har du behov av att hyra eller rekrytera en E-commerce manager? Hör av dig!
När behovet av en E-commerce Manager dyker upp, behöver vi titta på vilka kompetenser och erfarenheter personen i fråga bör ha, samt vilka kompetenser som redan finns i teamet hen ska ingå i. En E-commerce Manager kan ha en rad olika bakgrunder, och fortfarande vara kvalificerad. En del personer har en mer teknisk bakgrund medan andra har stor erfarenhet från marknadsföring eller försäljning. Båda är bra! Det beror helt på vad företaget behöver och letar efter för att kunna komplettera den kompetensen som redan finns på plats.
E-handeln i världen fortsätter att växa – och behovet av kompetenta och kvalificerade E-commerce Managers kommer därför också det att öka. Att handla digitalt har underlättat många individers liv, och idag har digitala köp för många blivit en förutsättning för att få ihop vardagen. Även om många konsumenter fortfarande undviker att handla digitalt när det gäller utländska e-handelsbutiker – så ser vi att även det området kommer öka. Framtiden är med andra ord ljus för de som arbetar inom segmentet e-handel.
Idag finns det dedikerade utbildningar för dig som vill arbeta som E-commerce Manager. Många av de utbildningarna är YH-utbildningar och har en stor del praktik i sig. I dessa utbildningar får du som studerande chansen att lära dig helhetstänket kring en e-handel – något som är bra att ha med sig för att kunna driva och utveckla en e-handel samt arbeta med digital marknadsföring. Självklart med hjälp av den specialistkompetens dina framtida kollegor har, inom exempelvis UX-design eller SEO. Många utbildningar säger också att du blir rustad för att utveckla affären och får med dig olika tankesätt och metoder som du och dina framtida kollegor bör arbeta med när ni skapar kundvärde och kundupplevelse som bidrar till företagets lönsamhet.
Lönen för en E-commerce Manager varierar otroligt beroende på erfarenhet och bolag. De senaste tillsatta tjänsterna hos oss (och vårt systerbolag KIMM) har hamnat på ett spann mellan cirka 50,000 – 70,000: -. Här på Wise IT sätts alla löner individuellt efter en gemensam lönediskussion.
Vi finns här för dig som har ett behov av att hyra eller rekrytera E-commerce managers. Tillsammans ser vi till att hitta rätt kompetens för att ta er e-handel till nästa nivå.
Stockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.