Tycker du också att platsannonser ofta ser ut som befattningsbeskrivningar? Långa och trista med detaljerad fakta som inte ger någon tydlig känsla för rollen och företaget. Jag har sammanställt fem frågor som är de allra viktigaste att besvara inför att du ska paketera ditt jobberbjudande i en platsannons. Allt annat kan de som är intresserade av tjänsten hitta på andra ställen på nätet eller få koll på efter att ni skapat kontakt.

1. Vad gör ditt företag för nytta?

Som medarbetare vill vi känna att det vi gör har betydelse och skapar nytta i samhället. Bygger ni en app som underlättar för personer i sjukvården? Utvecklar ni en e-handelsplattform som kan förändra framtidens matvanor? Integrerar ni komplexa system som tillsammans ökar effektiviteten inom bolaget och därmed bidrar till bättre lönsamhet?

2. Hur kommer personen att bidrar till den här nyttan?

Det är viktigt att kunna se sin egen roll i helheten. Ta fram några konkreta exempel på arbetsuppgifter som personen kommer att utföra och hur de bidrar till helheten. Kommer personen att arbeta med en specifik del eller få möjlighet att ta ett ansvar för ett visst område eller en viss lösning?


Lästips: Hur heta är ni i sociala medier? 4 tips för att attrahera rätt medarbetare.


3. Hur kommer arbetsvardagen att se ut?

Erbjudandet blir mer konkret om en förstår vad jobbet verkligen innebär. Kommer jag samarbeta med andra avdelningar? Kommer jag att ha regelbundna avstämningsmöten med andra projektdeltagare? Kommer jag att resa? Var så konkret du kan.

4. Vilka är grundkraven för rollen?

Vad är fasta kunskaps- eller erfarenhetskrav som ni absolut inte kan göra avsteg från och vad är önskemål? Behöver personen ha 5 års erfarenhet av utveckling i ett visst programmeringsspråk men kan ha jobbat i flera olika branscher?

5. Vilka är ni?

Hur är det hos er? Värderingar på företagsnivå, stämningen i teamet? Drivkrafter? Förmåner? Beskriv och ge gärna exempel på vad ni brukar göra.

Svaren på de här frågorna är ditt underlag till platsannonsen och också ett utmärkt underlag att lämna till rekryteringsföretaget.


Läs mer – ladda ner guide

Vill du läsa mer om att attrahera framtidens IT-medarbetare? Ladda ner vår guide med 6 saker du måste veta som arbetsgivare.

Guide: Så attraherar du den nya IT-generationen

Rapport

Prenumerera på bloggen

Profilbild Annika Lissjos

Marknadschef, Wise IT

Jag arbetar med digital företagskommunikation med fokus på att skapa affärsmöjligheter och karriärutveckling inom IT-området. Kort och gott: jag vill förbättra kommunikationen för att förbättra verksamheten! I bloggen skriver jag om rekrytering som marknadsföring och om hur vi tar beslut baserade på digitala upplevelser.