Dina blivande medarbetare tillbringar dagligen flera timmar på sociala plattformar och de förväntar sig att företag har en aktiv närvaro på nätet. Men hur heta är ni i era sociala kanaler egentligen? Har ni tänkt igenom företagets sociala flöden ur ett employer branding-perspektiv och inte bara ur ett marknadsföringsperspektiv? Här är 4 tips för hur du lyckas med att skapa attraktionskraft i sociala kanaler.

1. Identifiera vilka ni vill nå och vad ni har att erbjuda

Grundläggande, javisst, men också helt avgörande för att ni ska lyckas. Utan ett tydligt EVP (Employer Value Proposition) får ni svårt att ta kontroll över hur ni uppfattas som arbetsgivare. Ni behöver också definiera exakt vilka ni vill nå ut till – de ni vill rekrytera. Vad är viktigt för dem och hur kan ni matcha det?

2. Ha olika strategier för olika kanaler

Precis som vi utanför sociala medier agerar olika beroende på situation och sammanhang, behöver vi agera på olika sätt i olika sociala kanaler. LinkedIn är till exempel en bra plattform för att dela med sig av kunskap och insikt med fokus på innovation, medan Facebook lämpar sig bättre för att lyfta fram kulturen, arbetsmiljön, berättelser från medarbetare och konkreta detaljer om hur ni är som arbetsgivare. Är Twitter en kanal som era målgrupper finns i – tänk på att anpassa närvaron efter hur plattformen fungerar och vilka möjligheter det finns till nätverkande, diskussion och engagemang. Ett annat exempel är Instagram, som är mer av en feelgood-kanal. Här finns stora möjligheter att skapa en visuell upplevelse av er kultur och att skapa en egen unikitet i bildflödet. Samarbeta med marknadsavdelningen – här finns personer som kan förse er med data, analyser, insikter och idéer.


Lästips: Recruitment marketing – vad är det?


3. Mät det som har betydelse

Otaliga är alla tävlingar om att gilla ett visst företags Facebooksida. Visst, med fler följare desto större räckvidd och uppmärksamhet, men engagemang och intresse handlar inte om att en gång i tiden ha klickat på tummen upp för en företagssida. Det viktigaste är att skapa relationer med de personer som är rätt för er och att skapa ett genuint engagemang. Istället för att räkna antal visningar och likes, titta på vilka personer det är som interagerar med er, som kommenterar och delar och hur många som letar sig vidare till era andra digitala kanaler, laddar ner material, söker ett jobb, tar kontakt etc.

4. Våga välja bort!

Prova er fram och var noga med att utvärdera hur det går. Det finns ingen anledning att lägga lika stort fokus och engagemang på alla sociala plattformar samtidigt – lägg tiden på de kanaler som fungerar bäst för just er. Kanske märker ni att er målgrupp inte engagerar sig på LinkedIn utan främst på Facebook? Kanske lägger ni orimligt mycket tid på Twitter i förhållande till effekten ni får ut? Kanske är det inte plattformen i sig som är problemet, utan vilken typ av innehåll ni postar? Justera strategin och utvärdera igen. Fungerar det inte, välj bort.

Extratips!

Använd bilder, infografik och video – det fungerar bra på alla plattformar.

 


Läs mer – ladda ner guide

Vill du läsa mer om att attrahera framtidens IT-medarbetare? Ladda ner vår guide med 6 saker du måste veta som arbetsgivare.

Guide: Så attraherar du den nya IT-generationen

Rapport

Prenumerera på bloggen

Annika Lissjos

Marknadschef, Wise IT

Jag arbetar med digital företagskommunikation med fokus på att skapa affärsmöjligheter och karriärutveckling inom IT-området. Kort och gott: jag vill förbättra kommunikationen för att förbättra verksamheten! I bloggen skriver jag om rekrytering som marknadsföring och om hur vi tar beslut baserade på digitala upplevelser.