Recruitment marketing är ett kandidatfokuserat synsätt på rekrytering som handlar om att attrahera, engagera och utveckla relationen med potentiella kandidater redan före personen är redo att söka nytt jobb. Så gör vi på Wise IT.

Värde och förtroende – redan före jobbannonsen

Företag i dag, oavsett om det är en arbetsgivare eller ett rekryteringsföretag, behöver förmedla värde och förtjäna målgruppens förtroende. Det kanske låter självklart men ser vi det omvänt och beskriver traditionell rekrytering handlar det mer om att på mesta möjliga vis exponera sig för kandidater via platsannonser och reklam, utan att ha en egentlig relation.

Recruitment marketing inkluderar alla delar som bidrar till att bygga och utveckla sitt employer brand, nå ut bättre med vilka karriärmöjligheter som finns, skapa och utveckla relationer med potentiella jobbsökare samt alla kommunikation kring det.

Varför gillar vi det här?

Varför gillar vi recruitment marketing på Wise IT? Helt enkelt därför att det inte funkar med traditionell rekrytering längre. Den digitala utvecklingen har påverkat hur vi använder oss av internet och vardagsteknik.

På försäljnings- och marknadsföringssidan har utvecklingen sedan länge lett till att vi ändrat vårt sätt att köpa produkter och tjänster. Vi söker oss själva till de tjänster, produkter och företag vi attraheras av. Vi tar nästan aldrig köpbeslut utan att konsultera internet och när vi väl är redo för kontakt har vi redan skapat oss en uppfattning om vad vi tycker. På samma sätt agerar vi när vi utvärderar om ett företag är intressant som arbetsgivare och när vi överväger om vi ska ta steget och söka nytt jobb.


Lästips: Skippa cv:t och sänk trösklar för att hitta IT-talangerna


Vårt digitala beteende och bristen på arbetskraft inom IT-området har också lett till att dynamiken mellan arbetsgivare och kandidater har förändrats. Företag kan inte längre styra och kontrollera kandidater, slutna kandidatdatabaser funkar inte och att hålla kommunikation och kandidatupplevelse isolerad till enstaka rekryteringsprocesser är omöjligt. Det behövs ett annat synsätt.

Vad innebär det i praktiken?

Jag vill gärna dra parallellen med köpbeteende och marknadsföring igen. Där har utvecklingen lett till att marknadsavdelningar har förändrats och nya specialistroller, som behövs för att möta de nya förutsättningarna, har vuxit fram. Vi har digitala strateger, specialister på sociala medier, content-ansvariga, leadsanalytiker, SEO-specialister med mera. Alla roller har som syfte att attrahera leads i olika kanaler och utveckla dem till kvalificerade prospects för säljarna.

Recruitment marketing använder sig av samma marknadsföringstaktiker för att skapa differentiering, värde och engagemang. Rekrytering har blivit marknadsföring.

Med recruitment marketing är fokus att knyta kontakter med potentiella kandidater redan före en specifik jobbmöjlighet och utveckla relationen över tid. Vi möts i sociala medier, på forum, via landningssidor, content, bloggar, platsannonssajter, mejl, referenser och rekommendationer, på karriärsidor …  Ja, listan kan göras lång. Därifrån lär vi känna varandra, både via digitala kontakter och personliga, och utvecklar relationen.

En rekryteringsprocess börjar inte när en kund kontaktar oss – den börjar långt före.


Läs mer – ladda ner guide

Vill du läsa mer om att attrahera framtidens IT-medarbetare? Ladda ner vår guide med 6 saker du måste veta som arbetsgivare.

Guide: Så attraherar du den nya IT-generationen

Rapport

Prenumerera på bloggen

Annika Lissjos

Marknadschef, Wise IT

Jag arbetar med digital företagskommunikation med fokus på att skapa affärsmöjligheter och karriärutveckling inom IT-området. Kort och gott: jag vill förbättra kommunikationen för att förbättra verksamheten! I bloggen skriver jag om rekrytering som marknadsföring och om hur vi tar beslut baserade på digitala upplevelser.