Sociala medier är ett samlingsnamn för kommunikationskanaler som tillåter användare att kommunicera direkt med varandra genom exempelvis bilder, text eller ljud. Ursprungligen skapades sociala medier för att man som användare skulle kunna hålla kontakt med nära och kära, idag är det ett kraftfullt verktyg för flera olika ändamål. Variationen är stor – från plattformar där användare publicerar korta och gärna roliga videoklipp till arbetsrelaterade plattformar som Linkedin.

Enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet från 2023 använder 96% av den svenska befolkningen över 15 år internet dagligen, och nästan lika många använder sociala medier. Tack vare den stora mängden användare är sociala medier ett utmärkt verktyg för att skapa kännedom om sitt företag och attrahera framtida anställda. Risken är att man går miste om potentiella kandidater om man som företag inte är aktiv på sociala medier och endast förlitar sig på att rekrytera när det behövs. Här är 3 fördelar med att attrahera kandidater på sociala medier;

3 anledningar till att du ska börja med sociala medier som arbetsgivare

1. Stor räckvidd

Sociala medier ger dig möjlighet att nå en bredare publik. Genom att rikta ditt innehåll till den specifika målgruppen som du vill nå kan du bygga en stark kandidatpool för framtida rekryteringar. Många sociala medie-plattformar har dessutom avancerade verktyg för målgruppsinriktning, vilket gör det möjligt att rikta annonser och betalt innehåll till specifika demografiska grupper, branscher, yrkesroller osv. Det ökar dina chanser att nå ut till relevanta kandidater.

2. Interaktion och engagemang

Sociala medier möjliggör interaktion och engagemang. Har du innehåll på dina kanaler som engagerar, kan du dra nytta av att relevanta kandidater delar vidare ditt innehåll till andra relevanta kandidater. Genom att integrera kan ni dessutom bygga starka relationer och skapa en positiv varumärkesimage.

3. Mätbart och kostnadseffektivt

Förhoppningsvis efter att ha läst ”datadriven rekrytering – var börjar jag?” vill du arbeta datadrivet med rekrytering. Idag har många plattformar mätverktyg för att spåra och analysera räckvidd och engagemang. Jämfört med traditionella marknadsföringsmetoder kan sociala medier vara en kostnadseffektiv lösning för att nå ut till kandidater.

Fallgropar att undvika

Om ni har en alltför nischad målgrupp och endast söker efter en viss typ av person finns risken att er mångfald minskar. Se till att er målgrupp är inkluderande, jämställd och med mångfald.

Att i sitt innehåll fokusera för mycket på prestationer och bemärkelser kan uppfattas som självcentrerat. Det är troligtvis inte det som ni vill förknippas med för kandidater, försök att balansera era innehåll som visar på era framgångar med innehåll som som visar era värderingar. Detta kan exempelvis vara att visa er företagskultur, värderingar och medarbetare.

Kommentarer och frågor som inte besvaras är en av de största fallgroparna. När ni äntligen har börjat få användare att interagera med er, är det avgörande att svara. Annars kan ni uppfattas som ointresserade och inaktiva. Genom att interagera tillbaka bygger du en personligare relation med potentiella kandidater, och det visar att du bryr dig om deras engagemang och intresse.

Metoder som fungerar

För att fortsätta vidare på tidigare stycke, se till att ni är aktiva på de kanaler som ni har valt. Publiceringen av innehåll och kontakt med användare ska vara regelbunden och konsekvent för bästa resultat. Se till att avsätta tid varje vecka för att skapa innehåll, hålla dig uppdaterad om nya trender och för att svara på meddelanden. Du kanske inte behöver åsidosätta mer än några timmar varje vecka men se till att det sker regelbundet.

Storytelling är en effektiv och beprövad metod inom marknadsföring. Genom att dela era värderingar, medarbetare och företagskultur blir kandidater mer engagerade. Man får som kandidat en emotionell koppling och det gör att ni känns mer trovärdiga. Er berättelse är dessutom unik för er, vilket gör att ni kan särskilja er som arbetsgivare.

Genom att mäta och analysera era resultat på sociala medier kan ni enkelt förstå vilken typ av innehåll som fungerar för just er och vad som driver engagemang. Ni kan också identifiera vilka plattformar som ger bäst resultat och vilket typ av innehåll som ni borde annonsera.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Lisa Ohlsson

Lisa är idag Tech Talent Acquisition Consultant på Wise IT och har tidigare rekryterat inom sälj och marknad. Hon är van vid internationella miljöer och trivs som allra bäst när det är högt tempo. Som rekryterare brinner Lisa för DEI och strävar alltid efter att ge den bästa möjliga kandidatupplevelsen. Hon har även mångårig erfarenhet inom gymbranschen och har bl.a varit gruppträningsinstruktör och medlemsvärd. Det är även hennes favoritställe att vara på (när hon inte är på Wise såklart!).