Supporttekniker, likt många andra roller och yrken inom IT, är en svår kompetens att hitta och attrahera på den rådande kandidatmarknaden. Men behöver det verkligen vara så svårt? Jag vill påstå att det är svårt eftersom många ofta tenderar att stirra sig blinda på avancerade kravprofiler och års erfarenhet istället för att se på mjukare aspekter som social kompetens eller kommunikativ förmåga, något som är väldigt viktigt i 1st såväl som 2nd line support – det är ju trots allt människor som supportas!

Samtidigt finns de en massa teknikvilliga och drivna unga som är intresserade av att jobba med IT-support, men som inte lever upp till kraven som efterfrågas. Därför vill jag tipsa om några fördelar med att ge mer juniora profiler en chans, med förhoppningen att ni ska tänka om och se möjligheterna snarare än hindren.

Enklare att hitta

Det är många organisationer som konkurrerar om samma profiler vilket gör att de är svåra att hitta, ibland nästintill omöjliga. Genom att sänka exempelvis erfarenhetskraven på den nya medarbetaren, underlättar ni även för er själva i jakten på rätt person.

Mer formbara

Väljer man att se potentialen i unga personer och låter dem visa framfötterna så växer de oftast väldigt snabbt in i sin roll, företagskulturen och de tekniska verktygen. Du har visat att du tror på hen, då tenderar hen också att tro på er och vilja lära sig.

Lojala

Generellt råder det en tro om att yngre talanger gärna byter jobb i tid och otid. En orsak till att medarbetare väljer att byta arbetsplats är ofta avsaknad av möjlighet till utveckling. Tar man in någon som redan kan allt, hur ska de då utvecklas? Då är det bättre att ta in någon som är i starten av karriären och som kan utvecklas hos er.

Med det här blogginlägget vill jag uppmana dig att tänka mer proaktivt och öppna ögonen för de talanger som finns på IT-marknaden men som kanske inte lever upp till befintliga krav vad gäller teknik eller års erfarenhet. Flera av de företag som vi hjälpt i processen att hitta nya medarbetare till IT-supporten har valt att ta in oerfarna talanger. Resultatet? Lyckat! Ett sådant exempel är Lernia där Mikael Svenonius (Chef IT-service och support) vågat rekrytera in gröna förmågor och gett dem möjligheten att växa i organisationen. Vår konsult Janna Loikkanen kom in i deras gäng utan IT-erfarenhet men med viljan att bidra och utvecklas. Idag är hon teamlead över Lernias Servicedesk.  Ett lyckat exempel på mottot ”Hire for talent. Train for skills” där både kandidaten och företaget är vinnare.

Våga du med.

 

"Från”/>

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Anne Eklöf

Business Area Manager

Anne har varit verksam inom IT sedan 1995 och har arbetat på stora företag som Ingram Micro, Poolia IT och Telecomputing. De senaste 17 åren har hon arbetat inom konsultbranschen och är idag teamlead och konsultchef på Wise IT inom området servicedesk och support.