I rekryteringsvärlden är det mycket prat om kandidater och kandidatdatabaser och värdet av att ha ett slutet och gärna lite hemligt och exklusivt nätverk av kandidater. Men handen på hjärtat, skulle du själv vilja vara ett nummer i någons kandidatdatabas? Nej, inte jag heller. Världen har förändrats och så behöver även synen på rekrytering förändras.

Inom marknadsföring har begreppet Inbound marketing vuxit fram som det synsättet som utgår från dagens digitala beteenden och hur vi som köpare och konsumenter vill bli bemötta. Marknadsavdelningar har organiserats om och helt nya roller har vuxit fram i övergången från traditionell så kallad Outbound marketing till Inbound marketing – som fokuserar på att möta oss där vi är och skapa relation och värde. På samma sätt behöver vi se på rekrytering.


Lästips: Recruitment marketing – vad är det?


Oavsett om vi agerar som konsumenter eller jobbsökande kan vi utgå från att vi alla:

  • har ett digitalt beteende som är helt annorlunda än för bara tio år sen (eller två år sen),
  • inte längre enbart möts på företagswebbplatser (vi möts på Facebook, i diskussionsforum, via vänners statusuppdateringar … ),
  • utvärderar företag utifrån vilket intryck varumärket ger på nätet (och vi gör det långt innan vi är redo att reagera på en jobbannons eller klicka hem en produkt).

Dynamiken mellan arbetsgivare och det vi så gärna kallar kandidater, har förändrats. Vi är alla mer uppkopplade än någonsin, mer informerade än någonsin och vi blir mer och mer engagerade online. Samtidigt är bristen på arbetskraft inom IT-området stor och beräknas bli allt större. Det är kandidaten som styr, säger många. Istället för att skapa ett maktförhållande där den ena styr den andra behöver vi utgå från kunders likväl som kandidaters utmaningar och behov och mötas som människor, skapa relationer och vägleda varandra genom köp- eller rekryteringsprocessen.

Den nya tidens rekrytering kallas gärna ”recruitment marketing” eller ”inbound recruiting” och utgår från samma synsätt som ”inbound marketing”. Det är lätt att använda dessa engelska buzzwords och det blir ofta lite abstrakt. Jag skulle vilja sammanfatta det så här: Oavsett om vi arbetar med HR-frågor, på marknadsavdelningen, på ett rekryteringsföretag eller som rekryterande IT-chef behöver vi utgå från att digitaliseringen inte bara har förändrat vårt köpbeteende utan även sättet vi söker jobb på. Alla kontaktpunkter och all kommunikation räknas och vårt nya digitala beteende handlar om att skapa nätverk och relationer. Vi är alla personer – oavsett om vi agerar som arbetsgivare, kund, konsument eller jobbsökande – och vi behöver mötas som människor.

Läs mer – ladda ner undersökning om kandidatupplevelse

Kandidatupplevelse

Vårt systerbolag Wise Professionals undersökning visar att hälften av alla som sökt en tjänst senaste året upplevde att de inte fick insyn i hur processen skulle gå till och långsam eller obefintlig återkoppling. Bara 1 av 3 skulle söka ett nytt jobb hos samma arbetsgivare igen och bara 1 av 3 skulle rekommendera någon annan att göra det.

Prenumerera på bloggen

Annika Lissjos

Marknadschef, Wise IT

Jag arbetar med digital företagskommunikation med fokus på att skapa affärsmöjligheter och karriärutveckling inom IT-området. Kort och gott: jag vill förbättra kommunikationen för att förbättra verksamheten! I bloggen skriver jag om rekrytering som marknadsföring och om hur vi tar beslut baserade på digitala upplevelser.