Att finnas på LinkedIn och gilla något inlägg då och då kan kännas som en självklarhet och något du förmodligen redan gör – men drar du verkligen nytta av plattformens potential? Med en uppdaterad, relevant och intressant profil kan du bli hittad av rekryterare som söker efter dina erfarenheter och kompetenser. Du kan också göra mycket mer än så, LinkedIn handlar om professionellt nätverkande och karriärutveckling.

 Du kan:

  • knyta kontakter med fler personer, i fler branscher med olika specialiteter,
  • inspireras till kompetensutveckling,
  • få upp ögonen för arbetsgivare,
  • hålla koll på vad som händer i din bransch och inom ditt område,
  • bygga ditt personliga varumärke,
  • göra dig mer synlig för nya jobbmöjligheter,
  • bidra med värde till andra,
  • som rekryterande chef skapa intresse för din arbetsplats.

Så, varför inte utnyttja plattformen till sin fulla potential? I denna artikel kommer vi att ge våra bästa tips på hur du bygger en profil som imponerar på rekryteraren. Vi kommer också att gå igenom hur du bygger ett nätverk och hur du kan tänka när du navigerar Linkedin.

Vad är ditt mål?

Innan du börjar med att bygga din profil, fundera på vad du vill uppnå med att bygga en bra Linkedinprofil. Hur vill du framstå? Vem är din målgrupp? Är din målgrupp rekryterare räcker det gott och väl med att fylla i information om dig själv. Om du vill nätverka med fler kollegor inom samma område vill du anpassa din profil och lägga ut innehåll för att fånga branschkollegors intresse. Kanske är du rekryterande chef och vill bygga ett nätverk av potentiella kandidater till ditt team, då vill du anpassa din profil för dem.

Din profilinformation

I stället för att bara fylla i tillgängliga fält, tänk igenom det vi tog upp i föregående stycke – vad du vill förmedla. Vad utmärker just dig? Vilken nisch vill du ha? Vad vill du lyfta fram just nu? Visualisera att du sätter på dig din utvalda målgrupps glasögon, och forma din profil efter vad du tror att dem skulle tycka är intressant.

  1. Profilbild och bakgrundsbild

Profilbilden är det första som syns när du dyker upp som sökresultat i flödet och när andra ser dina interaktioner. Fundera därför noga över vilken bild du vill använda – det är ganska sannolikt inte samma bild som du använder i privata sammanhang. Den ska spegla dig som person, vara professionell och samtidigt förtroendeingivande.  Fundera också över bakgrundsbilden – få har det, men det ser trevligare ut med en bild som på något sätt representerar dig. Om gratisbilderna på Google eller din kamerarulle inte håller måttet finns det flera gratistjänster idag som kan hjälpa dig att skapa en egen bakgrundsbild.

 

  1. Yrkesrubrik

Här vill du skriva några ord som sammanfattar dig som yrkesprofessionell. Några exempel: ”Javautvecklare”, ”Drifttekniker”, ”It-supporttekniker med intresse för utveckling”, ”Senior lösningsarkitekt”.

 

  1. Ort

Ställ både in din ort och ditt postnummer. Rekryterare använder ofta geografiska områden för att hitta nya profiler att kontakta. Ange postnummer för din hemadress eller där du vill söka jobb.

 

  1. Sammanfattning

Med sammanfattningen kan du göra mycket. Du kan skriva om din erfarenhet och den riktning du vill gå mot, vad som är viktigt för dig eller vem du är som person. Tänk på din målgrupp och se till att de får en full förståelse av vem du är genom att läsa sammanfattningen. Allt du skriver här är sökbart – se till att få med nyckelord kopplat till din profil så att rätt målgrupp hittar dig. Nyckelord kan exempelvis vara olika tekniker eller arbetssätt. Sammanfattningen går att göra lång men håll den ganska kort och se den som en intresseväckare.

 

  1. Erfarenhet

Gå igenom nuvarande och tidigare jobb. Skriv både arbetsuppgifter och vad du bidrog med. Fyll också i relevanta utbildningar, certifieringar, färdigheter, språk osv. LinkedIn ger dig förslag på vad du bör komplettera med.

 

Några extratips:

Lägg till media. Det är möjligt att lägga till dokument, länk, foto, video eller presentation. Det här är ett utmärkt sätt att sticka ut och skapa en tydligare bild av dig. Du kan länka till din nuvarande arbetsplats, din blogg, ett exjobb, din profil på en utvecklarplattform eller kanske en personlig presentationsvideo! Media går att koppla till både sammanfattningen, nuvarande och tidigare jobb.

Fundera på om du vill ställa in att du är öppen för nya jobbmöjligheter, det gör du genom att klicka längst upp i din profil. Du kan välja att bara visa det för rekryterare och inte till alla dina kontakter. Du kan också välja att lägga till en ram till din profilbild för att publikt visa att du söker jobb.

Ditt nätverk

Hur ser ditt nätverk ut i dag? Hur vill du att det ska se ut framåt? Ha din målgrupp i åtanke, och fundera på om det finns kontakter som du kan lägga till. Om din målgrupp exempelvis är rekryterare, är självklart rekryterare och chefer inom det område som du är intresserad av relevanta att lägga till. Dina kontakter påverkar vad du ser i ditt flöde och vad LinkedIn anser att du bör vara intresserad av så här bör du tänka till. Bygg ditt nätverk utifrån de du vill umgås med och synas för.

  • Avsätt en stund för att connecta med personer som du redan nu kommer på att du vill lägga till, t.ex. tidigare kollegor, personer du pluggat med, vänner, kunder, leverantörer, rekryterare som arbetar med dina områden, personer som besökt din profil etc. Ta för vana att skriva ett meddelande när du skickar kontaktförfrågan (går tyvärr inte från mobilappen).
  • Sätt en strategi för att växa ditt nätverk. Det kan exempelvis vara att lägga till 10-20 nya kontakter varje fredag, alternativt 2-3 personer varje dag när du går igenom flödet.
  • Ha som vana att alltid skicka en kontaktförfrågan till personer du träffar och är i dialog med. Även personer som har besökt din profil, som du ser är engagerade i andras inlägg och personer som gillat och kommenterat dina delningar är relevanta att skicka en kontaktförfrågan till.
  • Leta upp inspiratörer och ledare inom de områden du är engagerad i för att få upp mer relevant innehåll.

Din aktivitet

Du kan göra allt korrekt när du bygger din profil men ändå upplevas som passiv och ganska anonym på LinkedIn. Det är först när du interagerar som du syns regelbundet för andra och som du fortsätter att bygga relationer. Men, här handlar det inte bara om att dela, gilla och kommentera. Gå tillbaka till första punkten och vad ditt mål är med att ha LinkedIn. När du engagerar dig inom vissa områden, uppfattas du som mer trovärdig och det berättar också för LinkedIns algoritmer vad du är intresserad av.

Skapa en rutin där du gillar dina kontakters inlägg, delar vidare och skriver kommentar, frågor eller delar med dig av kunskap. Allt det gör dig synlig i ditt nätverk och utvecklar nätverket vidare.

LinkedIn jobbar efter en prioritetsordning där dina aktiviteter rankas enligt följande.

Dela – dela inlägg vidare och skriv ett eget budskap när du gör det. I och med att vidaredelningar är högst upp i Linkedins prioritetsalgoritm är det något som du gärna ska göra.

Kommentera – Kommentera på andras inlägg, tagga även gärna andra du tror kan vara intresserade eller som du vill ha en kommentar ifrån.

Gilla – Gilla inlägg för att visa LinkedIn vad du tycker är bra plus att dina gilla-markeringar visas vidare i ditt flöde.

Våga experimentera när interagerar i ditt flöde och skapar egna inlägg – dela med dig av personliga reflektioner och erfarenheter, ställ frågor, krydda med en bild, rörligt material och emojis. Engagera dig i de kommentarer du får på ditt innehåll. Du kan också till exempel tagga personer, företag och ämnen som du tycker är relevant för ditt inlägg.

Sammanfattning:

  • Se till att din profil är uppdaterad, komplett och anpassad efter vad du vill lyfta fram.
  • Ha din målgrupp i åtanke!
  • Dela med dig av kunskap och skapa engagemang. Visa vad du är intresserad av.
  • Skapa kontakt och bygg ditt nätverk.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev