Att nå ut och vara relevanta för passiva kandidater inom IT är avgörande för att vi ska lyckas med våra rekryteringar. Genom att skapa en digital dialog kan du på ett enkelt sätt vara närvarande och top-of-mind bland de kandidater som är relevanta för just er. Många kunder frågar oss ”Hur ska vi kunna konkurrera om IT-specialisterna – vi är ju inte något coolt spelbolag med ölkyl och senaste tekniken?!” Men alla är intresserade av samma saker och tur är väl det – flexibla arbetstider, bra pension och föräldraförsäkring kan locka minst lika mycket beroende på vem du frågar!

Att slänga ut en annons och hoppas på det bästa funkar oftast inte längre, vilket du säkert har märkt om du har provat. Mekanismerna på kandidatmarknaden ser inte ut på samma sätt som för några år sedan. Vi måste sluta se en rekrytering som en kort och intensiv punktinsats och istället börja se det som ett digitalt och strategiskt maraton. För att du och ditt företag ska få kvalitativa ansökningar behöver ni skapa en digital dialog med de kandidater som passar just er – alltså, de profiler som har den kompetens ni efterfrågar OCH som är intresserade av just det ni kan erbjuda.

Vad är ert erbjudande mot kandidatmarknaden – EVP?

Alla bolag sitter på attribut som gör dem unika och får individer att bli intresserade av dem som arbetsgivare. Utmaningen är att många företag har byggt kommunikation kring bolaget för att attrahera kunder – och missar att skapa en digital dialog med kandidater. Bara för att ni är kända hos kunder och konsumenter, betyder inte det att IT-kandidater vet vilka ni är och vad det skulle innebära för dem att arbeta hos er.

Några tips som kan hjälpa er komma igång:

  1. Se till att bygga en digital kommunikationsplattform som passar den målgruppen ni söker. Många webbplatser fokuserar på generell information som man tänker ska passa alla besökare. Våga vara specifik och lyft fram exempelvis ett spännande projekt som IT-organisationen kommer att arbeta med under året.
  2. Skapa content som kan attrahera. Storytelling och rörligt material är kraftfulla verktyg och supereffektiva i rekryteringssammanhang. Fråga era befintliga medarbetare varför de valde just er och lyft fram deras historier som inspiration! Om ni vet att ni ska bygga en ny avdelning med fokus på exempelvis DevOps – se då till att skapa material/content som kan attrahera de talangerna ni söker – redan innan jobbannonserna kommer ut.
  3. Våga vara er själva och låtsas inte att ni är några andra än ni är – hellre 5 relevanta ansökningar än 100 som egentligen är ute efter något annat och blir kortsiktiga i företaget. Se till att vara genuina, transparenta och modiga i hur ni kommunicerar kring er själva! Låt era medarbetare, ledare, företagskultur och värderingar synas och komma till tals – det skapar intern stolthet samt engagemang och intresse hos de kandidater som skulle trivas hos just er!

Prenumerera på bloggen

Profilbild Li Andér

Affärsområdeschef rekrytering

Li är rekryteringschef på Wise IT och arbetar i bolaget sedan 2014. Hon har tidigare arbetat som rekryteringskonsult med uppsökande rekrytering och headhunting under närmare tio år, varav de senaste åren fokuserat inom IT.