Funderar du på om IT är något för dig? Många som inte är så bekanta med området lever i föreställningen om att man behöver vara ett tekniskt geni och en renodlad datanörd för att platsa inom området. Men så är det inte. Att arbeta inom IT innefattar mycket mer än så och det finns i princip alltid något som passar alla.

Genom att arbeta som supporttekniker får du foten in i IT-branschen

Har man aldrig arbetat med IT tidigare kan det vara svårt att få in en fot i branschen. Ett vanligt första steg är att arbeta som supporttekniker. Då hjälper man till med teknisk support och instruerar kollegor hur de ska agera vid IT-relaterade problem. Man börjar vanligen i en first line support där man hanterar ärenden av enklare karaktär. Därefter finns det möjlighet att utvecklas och arbeta med mer avancerad support, ta teamledaransvar och specialisera sig inom t.ex. nätverk, drift och ledarskap.

Personligheten är viktigast när det kommer till supporttjänster

Erfarenhet är inte allt när det kommer till IT, utan minst lika mycket handlar om din sociala kompetens. När man arbetar med support behöver man nämligen kunna förklara tekniska problem och instruera människor att lösa dem på ett pedagogiskt sätt. Har du arbetat i något annat serviceyrke, till exempel en kundtjänst, har du redan bra förutsättningar att lyckas i rollen. Då har du redan en förståelse för kundservice och är van att hantera ärenden snabbt. Har du ett genuint intresse för teknik och dessutom tidigare erfarenhet inom service är du som klippt och skuren för supportrollen.

Har du ingen erfarenhet inom IT överhuvudtaget?

Personligheten är av största vikt i en supportteknikerroll. Men för att kunna kliva in i en riktig anställning som supporttekniker behöver man fortfarande ha med sig lite teknisk kompetens i bagaget. Därför har vi lanserat en kostnadsfri 4-veckors intensivutbildning där vi ger dig allt du behöver för att bli en duktig IT-supporttekniker. Har du viljan och ambitionen så vill vi hjälpa dig att komma in i branschen. Vi garanterar dessutom alla som går utbildningen en konsultanställning som supporttekniker efter examen.

Läs mer om Tech Agent Program

8 egenskaper som är bra att ha om du vill in på IT:

  1. Serviceminded
  2. Pedagogisk
  3. Kommunikativ
  4. Teamplayer
  5. Flexibel
  6. Driven
  7. Effektiv – gillar att jobba i ett högt tempo
  8. IT-intresse

Prenumerera på bloggen

Michaela Pettersson

Michaela är utbildad personalvetare och har arbetat med rekrytering och search sedan 2016, främst med specialist- och chefstjänster. Idag arbetar hon som kandidatansvarig på Wise IT inom området service desk och support. Michaela tycker att relationen till människan är det bästa i hennes arbete.