Traditionell rekrytering är död – och vad menar jag när jag säger så då? Jo – att publicera en jobbannons – oavsett om det är på LinkedIn, på din egen webbplats, i tidningen eller hos Arbetsförmedlingen – gör att du bara når ett begränsat antal kandidater som kanske inte är rätt målgrupp. Det är dags att tänka om!

I och med dagens skyhöga brist på IT-proffs så blir det naturligtvis svårare att rekrytera in nya medarbetare inom IT. För att lyckas attrahera rätt personer, både nu och framöver, måste du anpassa din rekrytering efter de rådande förutsättningarna. Även om du tidigare lyckats hitta bra IT-personal via de där platsannonserna så måste nu du börja både tänka och agera annorlunda.

Alla slåss om samma personer

Vilket jobb tror du har störst chans att locka den där superheta IT-kandidaten som alla vill ha? Det jobb, där rekryteraren skriver ett trevligt, personligt meddelande på LinkedIn, ber om att få ringa upp och berätta vad företaget kan erbjuda, är lyhörd och intresserad och vill bjuda på en kaffe – eller en jobbannons som de bläddrar förbi i tidningen utan att ens se (eller spiller det där kaffet över)? Oavsett om du vill attrahera en nyexaminerad javautvecklare eller en senior IT-förvaltare så måste fokus ligga på kandidaten – och det är idag ditt jobb att söka upp och sälja in tjänsten ni har ute.

"Från”/>

Traditionell rekrytering är tidskrävande och osäkert

Det går åt mycket tid för rekrytering– inte minst på att hitta rätt kanal för platsannonsen. Det räcker inte med att lägga alla pengarna på en blänkare i en dagstidning, annonsera i en facktidning, lägga ut jobbet på jobbsajter, eller sponsra ett gäng inlägg på Facebook och LinkedIn. Vilka vill vi nå, vilka kommer läsa? En sak du ska tänka på är att när du annonserar så ligger hela ansvaret på kandidaten. Enbart 18% av företagen tar emot mobilanpassade ansökning men 86% av oss börjar vår ansökning via mobilen. Vi måste göra det enkelt för kandidaten att söka ett jobb – och genom att searcha så underlättar vi för kandidaten att visa intresse för en tjänst.

Det är också svårt att göra en avvägning mellan hur bråttom det är att tillsätta tjänsten och hur många ansökningar du kan räkna med att få på din platsannons. Ofta står du där i slutändan med ett halvfattigt urval och en rekryteringsprocess som måste göras om. Vanlig rekrytering tar lång tid, är dyrt och ger inte någon bra effekt, helt enkelt.

Genom searcharbetet minimerar du alla de där osäkra delarna som kommer med att annonsera traditionellt. Istället hittar du snabbare personer med rätt kvalifikationer. Självklart ska man inte slopa annonsering helt – det kan självklart komma in bra kandidater där också men vi behöver komplettera det traditionella arbetet med ett nyare och mer pricksäkert alternativ.

Vill du veta mer om search och hur du kan använda dig av det vid din nästa rekrytering? Ladda ner vår guide  “Searchguiden – vägen till lyckad rekrytering” med massa smarta tips för hur du kan börja searcha redan idag!

Prenumerera på bloggen

Parisa Zafaranian

Rekryteringskonsult

Parisa arbetar som rekryteringskonsult i Wise IT:s utvecklingsteam, som specialiserar sig inom frontend, backend, fullstack, arkitektur och test. Hon har en djup IT-rekryteringsbakgrund samt kommer från en tungt IT-orienterad familj. Parisa drivs av att matcha rätt kandidat med rätt tjänst och vill ständigt utveckla sina IT kunskaper med hjälp av sina kandidater och uppdrag!