Är du öppen för nya jobbmöjligheter ska du se till att du blir hittad på LinkedIn – och att din profil förmedlar det du verkligen vill.

Grunden är givetvis att din profilinformation är uppdaterad och relevant. Det låter självklart men det gör stor skillnad att du istället för att bara fylla i tillgängliga fält som ett cv, verkligen tänker igenom vad du vill förmedla. Här är fem steg som tar din LinkedIn-profil till nya höjder!

1. Foto och bakgrundsbild

Fotot är det första som syns när du dyker upp i sökresultat, gillar något eller deltar i diskussioner. Använd en förtroendeingivande bild – det är ganska sannolikt inte samma bild som t.ex. din Facebookbild. Lägg också till en bakgrundsbild. Få har det och det är ett av flera små knep du kan ta till för att sticka ut och förstärka profilen.

2. Yrkesrubrik

Här kan du gärna ta ut svängarna och det ska du göra utifrån ett viktigt nyckelord. Några exempel: ”Webbutvecklare med erfarenhet av e-handel”, ”Drifttekniker med inriktning nät”, ”It-supporttekniker med ambitioner!”, ”Senior nätverksspecialist”.

3. Ort

Ställ in postnumret. Rekryterare som söker upp profiler gör det oftast inom relevanta geografiska områden. Ange postnummer för din hemadress eller där du vill söka jobb.

4.  Sammanfattning

Här har du dina absolut bästa möjligheter att ange vilken riktning du vill gå mot yrkesmässigt och vilka som är dina viktigaste erfarenheter relaterat till det. Du kanske jobbar inom IT-support men vill gå mot drift, eller är utvecklare som vill ta nästa steg inom IT-arkitektur eller DevOps. Allt du skriver här är sökbart – se till att få med ord du vill bli hittad på. Sammanfattningen går att göra lång men håll den ganska kort och se den som en intresseväckare. På slutet kan du gärna skriva hur du föredrar att bli kontaktad. Även om du inte är öppen med att du söker nytt jobb kan du sammanfatta dina specialiteter och vilka områden som intresserar dig mest. Kanske har du fått någon utmärkelse? Nämn det här.

5. Lägg till media

Det är möjligt att lägga till dokument, länk, foto, video eller presentation. Det här är ett utmärkt sätt att sticka ut och skapa en tydligare bild av dig. Du kan länka till din nuvarande arbetsplats, din blogg, ett exjobb eller kanske en personlig presentationsvideo! Media går att koppla till både sammanfattningen, nuvarande och tidigare jobb. Du kan alltså lägga till flera olika saker in din profil.


”När du söker jobb via Wise IT behöver du inte bifoga cv eller andra dokument. Du svarar istället på några relevanta frågor och kopierar in länken till din LinkedInprofil.”


Uppdatera även nuvarande jobb, tidigare jobb (skriv både arbetsuppgifter och vad du bidrog till för resultat), utbildning, certifieringar, skills & endorsements, språk och annat. LinkedIn ger dig förslag på vad du bör komplettera med.

Med en uppdaterad, relevant och intresseväckande profil kan du bli hittad av rekryterare som söker efter dina erfarenheter och kompetenser. Men du kan göra mycket mer än så. LinkedIn handlar om nätverk och relationsbyggande. Ännu mer synlig och attraktiv blir du genom att bygga ett bra nätverk och skapa relationer.

Extratips 1: Gå igenom dina kontakter och lägg till nya: tidigare kollegor, personer du pluggat med, vänner, kunder, leverantörer, rekryterare som arbetar med dina områden etc.

Extratips 2: Skapa en daglig rutin för att skrolla flödet, gilla dina kontakters inlägg, dela vidare och skriva kommentar, frågor eller dela med dig av kunskap. Allt det gör dig synlig i ditt nätverk.


Läs mer – ladda ner guide

När det är dags att utvärdera nya jobbmöjligheter är det vanligt att fokusera på vad arbetsgivaren vill ha och inte på vad som blir bäst för dig. I den här guiden berättar vi vilka frågor du bör ställa innan du bestämmer dig.

Guide: Så säkerställer du att IT-jobbet är rätt för dig

Så säkerställer du att IT-jobbet är rätt för dig

Prenumerera på bloggen

Profilbild Annika Lissjos

Marknadschef, Wise IT

Jag arbetar med digital företagskommunikation med fokus på att skapa affärsmöjligheter och karriärutveckling inom IT-området. Kort och gott: jag vill förbättra kommunikationen för att förbättra verksamheten! I bloggen skriver jag om rekrytering som marknadsföring och om hur vi tar beslut baserade på digitala upplevelser.