E-handeln i världen och i Sverige fortsätter växa, speciellt nu under rådande utmaning. Coronavirusets framfart har accelererat förändringen i vårt köpbeteende med ett kliv på hela 5 år, säger data från IBM. Företag som Amazon ”tar över” och vi kan inte längre enbart förlita oss på att butikförsäljningen ska räcka. Jag hörde på radion för några veckor sedan att många går och provar kläderna i butik, men beställer online för det är bättre priser. Prisjämförelsesajter och appar visar dig var du kan köpa plagget online för en billigare peng.

Branscher som leder utvecklingen är livsmedel, varor för hem & trädgård, kläder & accessoarer, leksaker och apoteksvaror. Oavsett om du vänder dig B2B eller B2C förväntar sig din kund samma höga nivå av användarupplevelse och smidighet som vi är vana i andra sammanhang, och du behöver tänka och agera som de allra bästa för att hänga med och till och med sticka ut.

Inom e-handel  är tech och IT-roller inte längre så renodlade som de en gång var. IT flyter allt mer in i andra arbetsområden, till exempel marknadsföring, försäljning och ekonomi. För att lyckas inom e-handel behöver du ett team med flera individer vars kompetens kompletterar varandra på ett helt annat sätt än vad som varit nödvändigt tidigare. Oavsett hur du och ditt företag väljer att bygga upp och utveckla er e-handel och det team som arbetar med det – så finns det vissa roller som är särskilt kritiska att lyckas driva en framgångsrik e-handel.

ROLLERNA DU INTE VISSTE DU BEHÖVDE

TECHNICAL SEO

Liknar teknisk SEO det SEO-arbetet vi på marknadsavdelningen arbetar med? Nja – inte riktigt även om de kompletterar varandra. Att arbeta med teknisk SEO betyder att du arbetar för att optimera infrastrukturen på en webbplats. Det har inte att göra med webbplatsens faktiska innehåll i form av texter och sökord. Med teknisk SEO kan hjälper sökmotorerna att komma åt, genomsöka, tolka och indexera din webbplats utan problem.

DATA ANALYST & BUSINESS ANALYST

Utmaningen många företag möter är inte att samla in data, utan att omvandla den data de samlar in till något värdefullt. Det är nämligen så, att datan i sig inte är värd något om du inte lyckas göra något av den eller kan använda den som grund för beslut och aktiviteter. Att hitta rätt analysverktyg och modeller är nyckeln till att arbeta med den data du samlat in på rätt sätt. Data kan nämligen, om du arbetar med det på rätt sätt identifiera nya affärsmöjligheter. Det är här en Data Analyst kommer in!

GROWTH HACKER

Growth hacking har ingenting med traditionell datorhacking att göra utan handlar om att testa och utvärdera vilka digitala verktyg och kanaler som fungerar allra bäst för att skapa fler köp. En growth hacker arbetar med den digitala säljtratten, konverteringskedjan, A/B-tester och annonsoptimering. Growth hackern boostar företagets tillväxt!

UX- & CX-DESIGNER

Om en testare testar systemet och applikationen, är det en UX-designer (user experience designer) eller CX-designer (customer experience designer) som skapar en extraordinär kundupplevelse. De jobbar med att förbättra upplevelsen av en tjänst och/eller en produkt – vilket är viktiga delar för att en e-handel ska fungera. Det ska vara grafiskt tilltalande och gå enkelt och snabbt att navigera fram till köp i din butik. Som UX-/CX-designer skapar du en grund som utvecklarna sedan kan förverkliga. Även denna funktion leder till nöjdare kunder!

DIGITAL STRATEG

Vad gör en digital strateg egentligen? Låter som en ganska bred titel – och det är det, men det är också en avgörande roll för att få er e-handel och affär att lyckas. Att arbeta med digitala kanaler är idag a och o för att nå era målgrupper. Den digitala strategen tar fram strategier för hur ni ska synas och arbeta i olika digitala kanaler, samt mäter och följer upp hur det går. En digital strateg ser helheten och har därmed en avgörande inverkan på både affär och verksamhetsutveckling.

E-COMMERCE MANAGER

En E-commerce Manager arbetar med att driva och utveckla den digitala handeln. Hen ansvarar också för att optimera konverteringar och att utveckla affären, öka lönsamheten och skapa kundvärde, vilket gör rollen både strategisk och operativ. Däremot finns det ingen given arbetsbeskrivning på en E-commerce Mananger. Rollen beror helt på er verksamhet och er organisation.

Fler roller och titlar för dig att läsa in dig på:

  • Digital Marketing Manager
  • IT Technician
  • Digital Operations Manager
  • Web Developer
  • Project Leader Digital Sales & Marketing
  • Online & BI Analyst
  • Digital Designer
  • Web Marketing Manager
  • Head of eBusiness & marketing
  • Digital Visual Designer
  • Online Sales Manager

Prenumerera på bloggen

Profilbild Ida Åkvist

Jag arbetar som marknadskoordinator här på Wise IT. På ett kreativt och innovativt sätt skapar jag, tillsammans med mina kollegor, awareness kring hur vi tillsammans kan bygga framtidens IT organisationer. På fritiden älskar jag att laga mat till familj och vänner.